Hätäpuheluissa oli hetkellinen häiriö tänä aamuna eri puolilla Suomea. Häiriö kesti noin 15 minuuttia, eikä sen aikana puheluihin pystytty vastaamaan.
– Käytännössä tämä näkyi ihmisille pitkänä jonotusaikana. Jono pystyttiin purkamaan, kun varajärjestelmä saatiin käyttöön, sanoi Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen STT:lle.
Vikatilanne havaittiin varttia vaille seitsemän aamulla. Kello seitsemän jälkeen saapuneet hätäpuhelut ohjattiin varayhteyksille ja hätäpuheluliikenteen toiminta palautui normaaliksi.
Hätäkeskuslaitoksen tiedotteen mukaan vikatilanteen aikana hätäpuhelun soittaja kuuli normaalia puhelun hälytysääntä. Varayhteydelle siirron yhteydessä hätänumeroon jonottaville soittajille annettiin puhetiedote, jossa pyydettiin soittamaan uudelleen.
Vikatilanteen jälkeen hätäpuhelut toimivat normaalisti. Varajärjestelyistä on nyt luovuttu.
"Ulkopuolisesta vaikuttamisesta ei ole ollut kyse"
Matilainen arvioi, että häiriö koski muutamia kymmeniä soittajia, mutta hänellä ei ollut tiedossaan tarkkoja lukuja.Hätäkeskuslaitoksella ei ole tiedossa, että vikatilanteen vuoksi kukaan hätänumeroon soittaneista olisi jäänyt kokonaan ilman apua.
Yksittäisistä hätäpuheluista on mahdollista jättää palautetta Hätäkeskuslaitoksen verkkosivujen kautta.
Hätäkeskuslaitoksen pääkäyttöpäällikön Mika Lamun mukaan häiriön syy vaikuttaa olleen puhelinjärjestelmän sisäisestä prosessista aiheutunut vika. Ongelman uusiutumisen todennäköisyyttä hän pitää hyvin pienenä.
– Korjaus vastaavan tilanteen syntymisen estämiseksi on jo toteutuksessa ja seuraamme tilannetta tehostetusti. Ulkopuolisesta vaikuttamisesta ei ole ollut kyse, Lamu sanoo tiedotteessa.
Hätäkeskuslaitoksella oli ollut maanantain ja tiistain välisenä yönä järjestelmäpäivitys, joka onnistui suunnitelmien mukaisesti ja hätäpuhelut toimivat normaalisti päivityksen jälkeen, tiedotteessa kerrotaan.
Lue myös: 112-puheluiden tulkkaustarve kasvussa: Näitä kieliä tulkataan eniten
Juttua päivitetty 21.8.2022 kello 16.01.