Hätäkeskuslaitos on siirtynyt varajärjestelmien käyttöön torstaina aamupäivällä ilmenneen tietoliikennevian vuoksi, kertoo Hätäkeskuslaitos Twitter-tilillään.
Hätäkeskuslaitoksen mukaan hätäkeskuspalvelut pystytään turvaamaan varajärjestelyiden avulla. Hätänumeroon 112 voi soittaa normaalisti.
Teknisten palveluiden johtaja Jukka Aaltonen Hätäkeskuslaitokselta sanoo, että vikatilanteesta aiheutui aiemmin hetkellisiä häiriöitä hätäpuheluihin ja viranomaisten hälytysjärjestelmään.
Vaasan alueella hätäpuhelut eivät menneet läpi, ja Turussa ja Porissa hälytyksiä ei saatu viranomaisradioverkon kautta. Aaltosen mukaan molemmat häiriötilanteet kestivät arviolta 15 minuuttia.
Hätäpuheluiden menetyksestä ei ole tietoa
Keski-Pohjanmaan pelastuslaitos arvioi aamupäivällä Twitterissä, etteivät hätäpuhelut tulleet läpi Vaasan hätäkeskuksen alueella puoleen tuntiin.
Tänä aikana kaikki Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen paloasemat miehitettiin Eskolaa lukuun ottamatta. Ihmisiä kehotettiin hakeutumaan lähimmälle asemalle, mikäli hätäkeskukseen ei saanut yhteyttä.
Aaltosen tiedossa ei ole, että häiriön vuoksi olisi menetetty yhtään hätäpuhelua.
– Kun meille selvisi, että on kyse laajasta vikatilanteesta, ryhdyimme heti siirtämään kaikkia hätäkeskuksia varajärjestelmien käyttöön ja saimme ne nopeasti toimimaan.
Vian syy tai sen korjaamisaikataulu eivät ole vielä selvillä. Asiaa selvitetään yhdessä yhteistyöviranomaisten, Valtorin, Suomen Erillisverkkojen ja järjestelmätoimittajien kanssa. Asiasta tiedotetaan myöhemmin lisää.
Ilmoitinlaitetestaukset on keskeytetty varajärjestelmän käytön ajaksi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että paloilmaisimien testaus kiinteistöissä siirtyy päivällä.
– Rauhoitetaan tilannetta, koska ilmoitinlaitetestaus aina kuormittaa hätäkeskuksia. Haluamme keskittyä nyt hätäkeskustoimintaan, Aaltonen sanoo.