Hätäpuhelun soittajalle vastattiin keskimäärin kolmessa sekunnissa

112-hätäpuheluun vastattiin viime vuonna keskimäärin kolmessa sekunnissa. Hätäkeskuslaitoksen tilastojen mukaan viime vuonna vastattiin vuorokaudessa keskimäärin 8  000 hätäilmoitukseen, mikä oli 400 puhelua vuorokaudessa enemmän kuin edeltävinä kahtena vuonna keskimäärin.

Hätäpuheluihin onnistuttiin vastaamaan nopeammin kuin toissa vuonna, jolloin keskimääräinen vastausaika oli neljä sekuntia. Alle kymmenessä sekunnissa vastattiin viime vuonna 90 prosenttiin hätäpuheluista ja alle 30 sekunnissa 99 prosenttiin puheluista.

Hätäkeskuspäivystäjiä rasittivat kuitenkin hätänumeroon kuulumattomat ilmoitukset, jotka lisääntyivät 18 prosenttia edellisvuodesta.

Hätänumero 112 on tarkoitettu vain kiireellisiin hätätilanteisiin, joissa viranomaisten apua tarvitaan paikalle.

Lue myös:

    Uusimmat