Ilmavoimat valmistelee kiireesti tulevien hävittäjälentäjien koulutusta. Uusi hankinta, F-35, tuo lentäjille ison tukun haasteita vanhaan Hornetiin verrattuna. Mutta mitä tulevaisuuden lentäjiltä sitten vaaditaan – ja miksi uuden koneen kypärä on niin kallis?
Hävittäjälentäjän on nykyisellään täytettävä lukuisia vaatimuksia.
Esimerkiksi lentäjän istumapituus mitataan tarkasti. Sen täytyy olla tuolista päälakeen 81 ja 98 sentin välissä. Reidenkin mitta on määrätty. Sen on oltava 55 ja 67 sentin välissä.
Pituuden lisäksi lentäjältä vaaditaan hyvää kuntoa ja esimerkiksi kunnollista uimataitoa.
Painoa hävittäjälentäjällä voi olla 47–94 kiloa.
Lisäksi näön on oltava hyvä. Leikkauksilla korjattu näkö ei ole lentäjällä sallittu. Tikkakoskelle lentäjäkoulutukseen halajavan näön täytyy olla silmälaseilla tai ilman niin sanottu täysi näöntarkkuus. Värisokeuskin estää lentäjähaaveet.
Lue myös: Mitä tapahtuu Suomen 62 Hornetille? Koko uransa konetyypin kanssa työskennellyt insinöörikenraalimajuri kertoo, millainen on hävittäjävanhusten kohtalo
Haetaanko superihmistä?
Tuoko uusi kone muutoksia näihin vaatimuksiin?
Maanpuolustuskorkeakoulun ilmasotaopin opettaja, everstiluutnantti Lasse Louhela kertoo, että hävittäjän ohjaajalta vaadittavat fyysiset mitat eivät tulevaisuudessa merkittävästi muutu.
Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana.
Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12.
Ohjelma on katsottavissa myös MTV Katsomossa ja MTV Uutiset Livessä.
– F-35:n ohjaamo on hyvin samankaltainen mitoiltaan kuin Hornetin. Ohjaajavalinnassa on otettava huomioon myös se, että hävittäjäkoulutusta edeltää suihkuharjoituskoneella, eli Hawkilla, lentäminen, ja myös sen mitat pitää ottaa ohjaajavalinnassa huomioon.
Myös koulutuksen rakenne tulee pysymään ennallaan.
– Meillä on alkeiskoulutusta potkurikoneilla ja suihkuharjoituskoneella ilmasotakoulussa ja sen jälkeen hävittäjäkalustolla. Uudet järjestelmät ja suorituskyvyt pakottavat muuttamaan koulutusohjelmaa hieman.
Mitään superihmisiä hävittäjälentäjien ei Louhelan mukaan tarvitse olla.
– Terveitä ja liikunnallisia ihmisiä haetaan.
3:04
Peruslentäminen saattaa helpottua
Kukaan suomalainen ei ole vielä oikeasti lentänyt juuri valittua F-35:a. Lähimmäs on päästy lentosimulaattoreiden avulla.
Koneen lentäminen saattaa Louhelan mukaan helpottua Hornetiin verrattuna.
– Lentämistä avustavat järjestelmät kehittyvät entisestään. Toisaalta uudet suorituskyvyt ja järjestelmät tuottavat ohjaajalle nykyistä paljon enemmän tekemistä. Sieltä tulee lisää kuormitusta.
– Kuormitus on myös hieman erityyppistä kuin Hornetissa. Jos Hornetissa on perinteisesti keskitytty ilmataisteluun ja osittain pintaan vaikuttamiseen, tässä tulee tiedustelua, vaikuttamista ja selvästi aiempaa enemmän tukea myös muille puolustushaaroille maa- ja meripuolustuksen tehtävissä.
Lue myös: Arabiemiraatit keskeytti neuvottelut F35-hävittäjistä, jotka Suomi juuri hankki
Lentäjä saa kalliin kypärän
F-35:n ohjaajan kypärän malli on ihan uudenlainen, ja se näkyy myös hinnassa. Eräiden arvioiden mukaan se maksaa reilusti yli 100 000 euroa.
Louhela kuvaa kypärää uuden sukupolven varusteeksi.
– Sillä korvataan muun muassa niin sanottu tuulilasinäyttö, mikä monessa hävittäjälentokoneessa on. F-35:n kypärätähtäin pystyy näyttämään ohjaajalle tilannekuvaa jopa rungon läpi koneen sisällä.
Kuka pääsee ensimmäisenä F-35:n ohjaimiin?
F-35:n lentäjien koulutus alkaa vuonna 2025 Yhdysvalloissa.
– Sinne lähetetään niin kokeneita ohjaajia kuin nuorempiakin lentäjiä. He kaikki ovat lentäneet Hornetilla jo pohjille jonkin verran. Mutta asia tarkentuu käyttöön ottovaiheessa, Louhela toteaa.
Suomen taivaalla ensimmäinen F-35 lentää suunnitelman mukaan vuoden 2026 loppupuolella.
3:49