Suomessa on parhaillaan käynnissä kaikkiaan 45 rakennushanketta, joilla pyritään parantamaan infrastruktuuria.
Tiehankkeista suurimmat ovat Hailuodon siltahanke Oulun edustalla sekä Paraisten siltahankkeet Kirjalansalmessa ja Hessundinsalmessa.
Tieverkostoa parannetaan kahden suuren siltahankkeen lisäksi muun muassa uusilla ohitusteillä. Lisäksi tänä vuonna päällystetään 4000 kilometriä tietä.
– Esimerkiksi ohituskaistoilla saadaan paljon sujuvuutta, ja sitä kautta ja sitä kautta saadaan turvalliset ohitukset aikaiseksi, Väyläviraston toimialajohtaja Magnus Nygård kertoo.
Myös ratahankkeita on käynnissä useita. Suurimmat tehdään Kupittaan ja Turun välillä, Helsinki-Riihimäki-välillä sekä Espoossa.
– Ratahankkeissa halutaan nostaa kapasiteettia, ja mahdollistaa enemmän junaliikennettä. Lisäksi halutaan tietysti korjata vanhoja rakenteita, jotka alkavat olla elinkaarensa päässä, Nygård kertoo.
Lue myös: Suomeen tulee uusi nopeusrajoitus – näillä teillä vauhti uhkaa pudota
Espoon kaupunkirata tuo lisää kapasiteettia ja vähentää häiriöitä
Espoon kaupunkirata on ratahankkeista vaikutuksiltaan merkittävimpiä, sillä se katkaisee junaliikenteen ensi maanantaista alkaen. Lähi- ja kaukojunaliikenne Turun ja Helsingin välillä katkeaa kokonaan viiden viikon ajaksi. Hankkeessa rakennetaan 14 kilometriä uutta raideparia Espoon Leppävaaran ja Kauklahden välille.
– Kaupunkirata-hankkeessa rakennetaan kaksi uutta raidetta nykyisten kahden raiteen rinnalle. Valitettavasti nykyisten ja uusien raiteiden rakenteet menee ristiin monessa kohtaa, lähes oikeastaan koko hankealueella, niin että iso osa töistä joudutaan tekemään niin että puretaan nykyisiä raiteita pois, Väyläviraston projektipäällikkö Tommi Rosenvall kertoo.
Lue myös: Suuri osa ratatöistä tehdään tänäkin vuonna kesällä
Ratatöiden tavoitteena on suuremman kapasiteetin ohella vähentää liikennehäiriöitä. Rantaradan lähiliikenteessä tehdään kuukausittain noin 600 000–700 000 matkaa.
– Päätarkoitus on se, että me saadaan eroteltua omille raiteilleen nopeammin kulkeva kaukoliikenne ja hitaammin kulkeva lähiliikenne, Rosenvall kertoo.
Junaliikenteen katkon aikana VR ja HSL korvaavat junaliikennettä busseilla.
Espoon kaupunkiradan rakennus jatkuu vuoteen 2028 saakka, joten liikennekatkoja on luvassa myös tulevina kesinä.
20.6.2024 kello 10.20: Korjattu juttuun tieto, jonka mukaan Espoon kaupunkiradan rakennus jatkuu vuoteen 2028 asti.