Tunneli ohjaisi liikenteen pois keskustan kaduilta. Se mahdollistaisi kävelykeskustan rakentamisen ja vähentäisi liikenneonnettomuuksia.
Helsingin läpi kulkeva keskustatunneli on askeleen lähempänä toteutumista. Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi lähes 300 miljoonaa euroa maksavan tunnelin linjauksen torstaisessa kokouksessaan kokoomuksen ja SDP:n voimin äänin 5-4. Suunnitelma menee seuraavaksi kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Tunnelin rakentaminen saattaisi alkaa aikaisintaan vuonna 2010. Tunneli kulkee Länsiväylältä Sörnäisiin. Sen kokonaispituus on yli kolme kilometriä. Tunnelin alku on Ruoholahdessa.
Tunneli ohjaisi autoliikennettä pois keskustan kaduilta, ja jättäisi tilaa Helsingin kävelykeskustan toteutumiselle. Lautakunta esittääkin, että samanaikaisesti keskustatunnelin suunnittelun kanssa aloitetaan riittävän laajan kävelykeskustan pohdinta.
Tunnelia on perusteltu myös turvallisuussyillä. Kun keskustan liikenne ohjautuu tunneliin, vähenevät liikenteessä loukkaantumiset kaupunkisuunnitteluviraston mukaan parillakymmenellä vuodessa. Keskustatunnelin arvioidaan imevän uumeniinsa noin 50000 autoa vuorokaudessa. Tunnelin liikennemäärät ovat suurimmillaan Kaisaniemenpuiston ja Siltavuorenrannan liittymien välillä.
(MTV3-STT)