Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti tämän iltapäivän kokouksessaan keskeyttää niin sanotun keskustatunnelin eli maanalaisen kokoojakadun suunnittelun. Päätös syntyi äänin 7-5.
Tunnelin kariutuminen varmistui käytännössä jo viime viikolla, kun SDP:n valtuustoryhmä asettui vastustamaan tunnelin suunnittelun jatkamista.
Lautakunnassa voittaneen esityksen, jonka tekivät apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) ja Eveliina Heinäluoma (sd.) mukaan maanalainen kokoojakatu olisi ollut ”kustannuksiltaan liian raskas” ja kasvattaisi liikenteen päästöjä.
Tunnelia kannattivat kokoomuksen ja perussuomalaisten edustajat. Suunnittelun jatkakista vastustivat vihreiden, sdp:n ja vasemmistoliiton edustajat.
Risto Rautava (kok.) jätti päätöksestä eriävän mielipiteen, johon yhtyivät lautakunnan muut kokoomuslaiset jäsenet. Myös perussuomalaisten edustaja jätti eriävän mielipiteen.
Tunnelin toivottiin vapauttavan tilaa kevylle liikenteelle
Tunnelin tarkoituksena olisi ollut siirtää keskustan läpiajoliikennettä ja esimerkiksi satamien raskasta liikennettä pois keskustan kaduilta. Ajatuksena olisi ollut myös laajentaa Helsingin kävelykeskustaa.
Lue myös: Helsingin 1,4 miljardin euron keskustatunneli kaatumassa – SDP ei kannata hanketta
Tunnelin läntinen suu olisi suunnitelmien mukaan sijainnut Länsiväylällä ja itäpää Hermannin rantatiellä. Tunnelissa olisi muita suuaukkoja ja liityntätunneleita eri puolilla kantakaupunkia.
Tunneli olisi suunnitelmien mukaan rahoitettu suurelta osin ruuhkamaksuilla. Tunnelin alustava kustannusarvio oli noin 1,3-1,4 miljardia euroa.
Pormestari pettyi
keskustatunnelin rakentaminen nosti merkittävän poliittisen kiistan Helsingin kunnallispolitiikassa. Tunnelin suunnittelun jatkamista kannattanut Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) ei säästellyt sanojaan MTV:n Viiden jälkeen ohjelmassa, kun hankkeen kaatuminen viime viikolla kävi ilmeiseksi.
Vapaavuoren mukaan hanketta ei selvitetty riittävästi ja asiassa tehtiin päätöksiä tunteiden, ei tiedon varassa. Vapaavuori sanoi kokevansa kaatumisen epäonnistumisekseen.
– Itse koen tämän epäonnistumiseksi nykyisessä tehtävässäni, ettei pystytty luomaan sellaista prosessia johon kaikki olisivat voineet sitoutua ja vasta huolellisten arviointien jälkeen päätetty mitä mieltä itse asiasta ollaan.
16:54
Tunneliriita aiheutti myös sananvaihtoa pormestari Vapaavuoren (kok.) sekä apulaispormestareiden Sinnemäen ja Nasima Razmyarin (sd.) välille.
Helsingin keskustatunnelia on suunniteltu jo pitkään. Edellisen kerran asia oli esillä vuonna 2008, mutta myös silloin hanke kaatui jo valmisteluvaiheessa.