Helsinki-Vantaan lentoasemalle saapui eilisiltana harvinainen jättiläinen, sillä kentälle laskeutui Qatarin ilmavoimille kuuluva C-17 Globemaster III -kuljetuskone. Kone saapui Suomeen noutaakseen lastia suomalaiselta KT-Shelter Oy:ltä.
Kone lensi Vantaalle suoraan Qatarista, Al Udeidin lentotukikohdasta, joka sijaitsee aavikolla pääkaupunki Dohan lounaispuolella. Flightradar-sivuston mukaan matka Vantaalle kesti vähän yli seitsemän tuntia.
Asiakasta ja lastin sisältöä ei ole julkistettu, eikä KT-Shelterin toimitusjohtaja Tommi Kasanen halua kertoa yksityiskohtia. Hän kuitenkin kertoi Talouselämälle, että Globemaster saapui Qatarista ja jatkaa matkaansa asiakkaan luokse keskiviikkona.
KT-Shelterin tuote-esittelystä käy ilmi, että yhtiö valmistaa suuria, nopeasti koottavia sääsuojia ”puolustuksen, kriisinhallinnan ja teollisuuden tarpeisiin”. Yhtiön markkinointimateriaalin perusteella sen rakennelmia voi käyttää muun muassa helikopterihalleina.
Lue myös: Vau! Mies kurkkasi ulos pilvenpiirtäjän ikkunasta eikä ollut uskoa silmiään: Valtava sotilaskone kiiti ohi vain metrien päästä
Tukeva jätti laskeutuu pienellekin kentälle
Boeingin valmistama Globemaster III on Yhdysvaltain ja monien sen liittolaismaiden tärkein kuljetuskone. Sen ensilento oli 1991, ja koneita valmistettiin 279 kappaletta ennen kuin tuotanto päättyi 2015.
Globemaster on suunniteltu kuljettamaan yksi 60 tonnin painoinen Abrams-panssarivaunu tai kaksi Blackhawk-helikopteria. Sen tyhjäpaino on 128 tonnia ja suurin lentoonlähtöpaino 265 tonnia. Maksimilastiksi mainitaan kuitenkin yleensä noin 80 tonnia.
Kuljetuskoneeksi Globemaster on itse asiassa melko pieni, maailman suurimpien lentokoneiden listalla noin kymmenentenä. Lihavasta ulkonäöstään huolimatta C-17 pystyy laskeutumaan pienillekin kentille, eli se soveltuu hyvin myös siviilitehtäviin katastrofialueilla.
Lue myös: Suomen taivaalta bongattiin valtaisa rahtikone – mitä sillä tuotiin Trumpille?
Kone tuttu suomalaisille rauhanturvaajille
Qatarin ilmavoimilla on peräti kahdeksan Globemasteria, vanhimmat jo yli kymmenvuotiaita. Helsinkiin saapuneen koneen tunnus on MAM, ja se on sarjansa uusimpia, käytössä vuodesta 2016.
C-17 on tuttu kone myös suomalaisille rauhaturvaajille, koska Suomi on mukana kymmenen Nato-maan sekä Suomen ja Ruotsin strategisessa ilmakuljetuskyvyn SAC-hankkeessa. Kolmen koneen yksikön päätukikohta on Unkarissa, ja sen jäsenmailla on kiintiöt Globemasterin käytölle. Suomen osuus on kolme prosenttia, sata tuntia vuodessa.
Puolustusvoimien mukaan Suomi on käyttänyt omia lentotuntejaan muun muassa Libanonin UNIFIL- sekä Afganistanin ISAF- ja Resolute Support -operaatioiden suomalaisjoukkojen rotaatio- ja huoltolentoihin.