Venäjän joukkojen uutisoitiin eilen vallanneen Kiovan liepeillä sijaitsevan Hostomelin lentokentän, mutta BBC kertoi myöhään torstaina, että strategisesti tärkeä kenttä olisi jälleen ukrainalaisten hallussa. Kentällä on FlightAwaren tietojen mukaan pysäköitynä myös maailman suurin lentokone.
Ukrainalaisen Antonovin valmistama An-225 -rahtikone on suurin maailmassa. Valtavan rahtikoneen on raportoitu lentäneen Tanskan Billundista Hostomeliin 5. helmikuuta, ja valtava alus on kentällä tiettävästi tälläkin hetkellä.
Hostomel on An-225:n kotikenttä, ja sitä onkin kutsuttu myös Antonovin kentäksi.
Eilisen ja viime yön aikana kentällä käydyt tulitaistelut ovat olleet tietojen mukaan rajut, eikä koneen tämänhetkisestä kunnosta tai lentokelpoisuudesta ole tietoa.
Lue myös: Ukrainan sota nyt: Venäläisjoukkoja havaittu Kiovassa – Ukrainan hallinto: "Tästä tulee vaikein päivä"
Kehitettiin neuvostosukkulan kuljettamiseen
Ukrainalaisen lentokonevalmistaja Antonovin rahtikone on maailman suurin aktiivisesti käytössä oleva lentokone. Koneen lempinimi Mrija kääntyy suomeksi unelmaksi tai mielikuvitukseksi.
Kone on 84 metriä pitkä, 18 metriä korkea ja sen siipien kärkiväli on huimat 88 metriä. Sitä pidempää lentävää alusta ei maailmasta löydy, mutta yhdysvaltalaisen Hughes H-4 Herculesin siipien kärkiväli on vieläkin suurempi, peräti 98 metriä.
Ensilentonsa vuonna 1988 tehnyt An-225 kehitettiin alun perin neuvostoliittolaisen Buran-avaruussukkulan kuljettamiseen. Sen kyytiin voi lastata jopa 250 tonnin kuorman.
An-225 kykenee lentämään yli 15 000 kilometriä ilman lastia. 200 tonnin lastilla lentomatka on noin 4 000 kilometriä.
Konetta on käytetty koronapandemian aikana kuljettamaan muun muassa suuria kasvomaskikuormia. Huhtikuussa 2020 sen kyydissä matkasi 10 miljoonaa kasvomaskia Kiinasta Saksaan.
Konetyyppiä on valmistettu vain yksi ainoa kappale. Toinenkin oli aikoinaan kehitteillä Neuvostoliiton avaruusohjelmaan, mutta sitä ei koskaan saatu valmiiksi. CNN uutisoi vuonna 2018, että myös keskeneräinen An-225 on varastoituna Hostomelin kentällä.
Suomessa An-225 pystyisi lähtemään lentoon vain Helsinki-Vantaan ja Rovaniemen kentiltä, sillä se tarvitsee nousuunsa vähintään kolme kilometriä pitkän kiitoradan. Rovaniemen pisin kiitorata on tasan kolme kilometriä, kun taas Helsinki-Vantaalla pelivaraa jäisi pisimmällä kiitoradalla vielä puoli kilometriä.