Laajennukset ovat osa Finavian miljardin euron kehitysohjelmaa.
Finavian vastuullisuudesta ja tekniikasta vastaava johtaja Henri Hansson kuvailee videolla uusia tiloja.
–Tähän tulevat lähtevien ja saapuvien matkustajien laajennetut tilat. Tulemme myös uudistamaan ja kehittämään liikenneyhteydet.
Hanssonin mukaan näitä uudistuksia ovat muun muassa uudet bussi- ja taksialueet sekä kehäratayhteys.
Nykyisen ja tulevan lähtöaulan välissä tulee olemaan turvatarkastustoimintoihin keskittyvä osio, jota Hansson kuvailee noin keskustakirjasto Oodin kokoiseksi rakennukseksi.
– Rakennukset eivät ole samasta kynästä, mutta ne ovat saman suunnittelutoimiston tekemät. Rakennuksessa on samanlainen vivahde kuin Oodissa.
Laajennustöiden on tarkoitus valmistua vuonna 2022, jolloin niiden kautta voisi kulkea 30 miljoonaa matkustajaa. Korona ei ole Hanssonin mukaan hidastanut töitä.
– Henkilöstösaatavuus on ollut erittäin hyvä ja materiaalisaatavuuksista on pystytty pitämään kiinni.
Hansson kertoo, että työmaalla ei ole ollut tunnistettuja koronatapauksia ja työ on edistynyt aikataulussa. Hän nostaa myös esiin sen, että rakennuksissa on käytetty luonnon materiaaleja, kuten suomalaista puuta.
Investoinnit ovat strategisia
Hanssonin mukaan laajennus ei ole koronasta huolimatta turha, sillä investoinnit ovat strategisia.
– Olen täysin vakuuttunut siitä, että liikenne tulee kääntymään nousuun ja kehittymään eteenpäin. Nämä investoinnit tulevat tarpeeseen, sillä tarvitsemme suomalaiselle innovaatiolle ja liikkumiselle hyviä lentoyhteyksiä.
Hansson kertoo Finavian investoineen myös Lapin matkailuun viimeisten vuosien aikana 60 miljoonaa. Koronan myötä säästökeinoja on kuitenkin keksittävä hänen mukaansa ”tavalla tai toisella”.
–Olemme aloittaneet lomautuksia keväästä ja olemme käynnistäneet säästöohjelman, joka hakee merkittäviä säästöjä, jotta tästä kriisistä selvitään.