Kaksisataa vapaaehtoista testimatkustajaa on päässyt tutustumaan Helsinki-Vantaan lentoaseman uuteen eteläsiipeen. Halukkaiden testaajien määrä yllätti Finavian: hakemuksia tehtiin nimittäin 5000. Testaajat saivat ajelle myös Suomen ihka ensimmäisellä liukukäytävällä.
Lentokenttäyhtiö Finavia järjesti tänään poikkeuksellisen tapahtuman, kun se testasi Helsinki-Vantaan uutta eteläsiipeä ennen sen varsinaista käyttöönottoa. Siipeen saapui toimittajien lisäksi 200 testimatkustajaa, jotka oli rekrytoitu nettilomakkeen avulla.
Hakemuksia tuli muutaman päivän aikana jopa viisi tuhatta. Testaajille tarjottiin lounasta ja mahdollisuus tutustua laajennukseen ensimmäisinä.
Testaajat edustivat matkustajia
Valitut kaksisataa testimatkustajaa edustivat erilaisia matkustajaryhmiä, kuten lapsiperheitä, yksin matkustavia ja liikuntarajoitteisia.
Testiä varten he saivat erilaisia tehtäviä, joita heidän piti suorittaa tarkastaakseen palvelujen toimivuutta.
Testissä Finavia tarkasti esimerkiksi, miten hyvin testimatkustajat löytävät lähtöportille ja miten pyörätuolilla pääsee liikkumaan uudella alueella. Testin lopulla testimatkustajat nousivat kuvitteelliselle Finnairin lennolle Amsterdamiin, josta he myös hetkeä myöhemmin palasivat.
Finavia keräsi testirupeaman päätteeksi testaajilta palautteen, jonka perusteella kentällä saatetaan vielä tehdä muutoksia ennen eteläsiiven avaamista. Jos suurta korjattavaa ei ilmene, eteläsiipi avataan lähiviikkoina.
MTV:n haastattelemat testimatkustajat olivat tyytyväisiä sekä päivän järjestelyihin että laajennuksen palveluihin. Puutteita haastateltavat eivät juuri havainneet.
Uutuutena liukukäytävä
Helsinki-Vantaan uusi eteläsiipi on kaksikerroksinen, ja se sijaitsee kentän non-Schengen-alueella kakkosterminaalin yhteydessä.
Matkustajat nousevat koneisiin alemmasta kerroksesta ja poistuvat ylemmästä. Yläkerrokseen on myös sijoitettu Suomen lentokenttien ensimmäinen liukukäytävä.
Laajennuksessa on muun lentokentän tapaan paljon ikkunapinta-alaa. Seiväverhoilussa on käytetty kotimaista puuviilua ja sisustuksen designissa nähdään Alvar Aaltoa, Ilmari Tapiovaaraa, Yrjö Kukkapuroa ja Tuukka Halosta.
– Olemme halunneet tuoda tänne suomalaista designia ja suomalaista ilmettä myös arkitehtonisesti, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari kertoo.
Asema solmukohtana vaihvsituu
Eteläsiiven avaaminen on osa Helsinki-Vantaan vuonna 2013 käynnistettyä kehittämisohjelmaa. Ohjelman tavoitteena on vahvistaa kentän asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen solmukohtana.
– Laajennuksessa tehdään tietysti lisää kapasiteettia. Pystymme nyt mahduttamaan kaukolentoterminaaliin lisää kaukolentoja, Haapasaari kertoo.
Kehittämishankkeen aikana on jo lisätty kapasiteettia lähtöselvitykseen, turvatarkastukseen ja matkatavaralogistiikkaan. Ensi vuonna lisätään resursseja myös rajatarkastuksiin.
Pian avautuvan eteläsiiven lisäksi vuonna 2020 avataan uusi länsisiipi. Jo vuotta aiemmin uusien siipien risteykseen avataan niin sanottu Plaza-alue, jossa toimii muun muassa palvelukeskittymä.
Matkustajamäärät kasvussa
Finavian mukaan Helsinki-Vantaalta lähti kesäkuun ensimmäisellä viikolla enemmän suoria lentoja Aasiaan kuin Oslon, Kööpenhaminan ja Tukholman kentiltä yhteensä. Uudet laajennukset tulevat juuri non-Schengen-alueelle ja niiden uskotaan parantavan erityisesti Aasiasta tulevien matkustusmukavuutta.
Helsinki-Vantaan matkustajamäärä on ollut jatkuvassa kasvussa, minkä uskotaan jatkuvan. Viime vuonna kentällä vieraili 17 miljoonaa matkustajaa, ja Finavian arvioiden mukaan määrä rikkoo kahdenkymmenen miljoonan matkustajan rajan vuonna 2020.