Keskustan alittava tunneli valmistuisi kymmenen vuoden kuluttua ja sille tulisi hintaa noin 300 miljoonaa euroa.
Helsingin kaupunginhallitus päätti keskustan alittavan tunnelin asemakaavoituksen aloittamisesta pari kuukautta sitten. Keskustatunneli jakaa kuitenkin voimakkaasti ihmisten mielipiteitä.
Hankkeen kannattajat perustelevat kantaansa muun muassa sillä, että ruuhkat Länsiväylällä, jossa päivittäin liikkuu noin 60 000 autoilijaa vähenisivät.
- Toisaalta se vie liikennettä pois ahtaasta keskustan katuverkosta ja parantaa viihtyisyyttä, toisaalta se sitten parantaa liikenteen ajamista Helsingin keskustan toiselta puolelta toiselle puolelle, ja vie maanalaisiin pysäköintilaitoksiin. Helsingin kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Olli-Pekka Poutanen maalailee.
Tunnelin rakentamista on puollettu myös ympäristösyillä.
- Voisi sanoa, että se on todellinen ympäristöprojekti, kun 50 000 autoa saadaan maan alle. Näin paranee helsinkiläisten ilmanlaatu, ja se myös antaa mahdollisuuden kunnon kävelykeskustan syntymiselle, jatkaa kaupunginhallituksen jäsen Maija Anttila.
Tänään hanketta vastaan osoitti mieltä joukko kansalaisia Rautatientorilla. Myös kaupunginhallituksen vihreän puolueen jäsen Sanna Hellström näkee keskustatunnelihankkeen ongelmallisena. Hänen mukaan kaupunkilaisten viihtyisyyttä voitaisiin lisätä hyvin ilman keskustatunnelihankettakin.
- Kyllä tämä hanke lisäisi entisestään vain yksityisautoilua, Hellström toteaa.
Eri vaihtoehdoista riippuen tunneli maksaisi noin 300 miljoonaa euroa. Hankkeen aikataulu riippuu pitkälti mahdollisista kaavavalituksista ja rahoituksen löytymisestä. Jos suunnitelmat pitävät, valmista voisi olla noin kymmenen vuoden kuluttua.