Henkilöautokanta on Suomessa kasvanut 2010-luvulla väestön määrää nopeammin. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä kasvoi vuosien 2011 ja 2018 välillä lähes 170 000:lla, kun väestö kasvoi vastaavana aikana noin vajaalla 120 000:lla.
Ainoastaan muutamissa suurimmissa kaupungeissa autojen määrä on väkilukuun suhteutettuna kääntynyt laskuun. Muualla Suomessa henkilöautojen määrä on kasvanut.
STT tarkasteli liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrää kaikissa yli 20 000 asukkaan kaupungeissa ja kunnissa vuosina 2011 ja 2018.
Samaan aikaan kun autojen määrä kasvaa, pyrkii pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallitus vähintään puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan autojen lukumäärän lisäksi tulisi myös tarkastella autojen päästöjä ja autoilla ajettua määrää.
– Tavoite on saada liikenne päästöttömäksi, ei poistaa liikennettä, sanoo ministeriön ilmasto- ja ympäristöyksikön johtaja Päivi Antikainen.
"Pitäisi saada autokantaa uudistettua"
Suomalainen ajoi viime vuonna keskimäärin 12 vuotta vanhalla autolla, ja keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat yli kolminkertaiset EU:n määrittelemään puhtaan henkilöauton päästöihin nähden.
– Meidän pitäisi saada autokantaa uudistettua. Mitä nuorempi auto on, sitä vähäpäästöisempi se on lähtökohtaisesti, Antikainen sanoo.
Antikaisen mukaan hallituksen tavoitetta edistetään muun muassa liikenteen ja polttoaineen verotuksella. Lisäksi EU:n on asettanut autonvalmistajille päästölinjaukset, jotka ohjaavat vähäpäästöisempien autojen valmistukseen.
– Olemme siirtymässä kohti vähäpäästöisempää liikennettä. Lähinnä haaste on, että missä aikataulussa se tulee tapahtumaan.
"Autoa tarvitaan käytännön arjessa"
Useissa muuttotappiokunnissa henkilöautojen määrä on nurinkurisesti lisääntynyt väestön harventuessa. Kymenlaaksossa runsaan 80 000 asukkaan Kouvolassa väkiluku on 2010-luvulla vähentynyt yli neljällä tuhannella, mutta samaan aikaan henkilöautoja on tullut tuhat lisää.
Yleiskaavapäällikkö Marko Luukkonen Kouvolan kaupungilta uskoo, että autojen määrä lisääntyi, kun vuonna 2009 tehty kuntaliitos keskitti palveluita taajamista kuntakeskuksiin.
Lisäksi julkinen liikenne on Luukkosen mukaan kattavuudeltaan rajoittunut ja maaseudulta poistunut liki kokonaan.
– Edellä luetellut seikat käytännössä pakottavat auton hankkimiseen, jos Kouvolassa haluaa asua ja selvitä jouhevasti käytännön arjesta, Luukkonen sanoo.
Myös esimerkiksi Salon ja Kotkan väkiluku on vähentynyt tuhansilla viimeisen kahdeksan vuoden aikana, mutta henkilöautojen määrä on sitkeästi kasvanut.
Joukkoliikenne korvaa oman auton
Auton omistus on hieman vähentynyt suhteessa väkilukuun ainoastaan kolmessa kaupungissa: Helsingissä, Espoossa ja Tampereella. Turussa autojen määrä ei ole kasvanut.
Vähiten autoja omistetaan Helsingissä, jossa auto löytyy vain joka kolmannelta.
– Helsingissä on hyvin kilpailukykyinen joukkoliikenne sekä hyvät kävely- ja pyöräilyolosuhteet. Välimatkat ovat kohtuullisen lyhyitä, liikennetutkija Katja Moilanen Helsingin kaupungilta sanoo.
Liikenteen päästöjä pitäisi saada vielä runsaasti leikattua vuoteen 2035 mennessä, jolloin Helsingin on määrä olla hiilineutraali. Helsingissä on edelleen eniten autoja Suomessa eli yli 200 000.