Suomi on muuta EU:ta edellä liikennepäästöjen vähentämisessä, mutta tavoite on todella kaukana – "Ministeriö ja hallitus pistäneet tuulemaan"

1:49img
Autonvalmistajien sakkouhka lisää painetta sähköautojen määrän lisäämiseen. Tero Kallio arvioi Suomella olevan mahdollisuudet päästötavoitteisiin pääsemiseen.
Julkaistu 11.11.2020 15:11
Toimittajan kuva

Sanna Pietiläinen

sanna.pietilainen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Petteri Savolainen

petteri.savolainen@mtv.fi

Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo E10-bensiinin käyttöönoton jo kymmenen vuotta sitten näkyvän Suomen hyvissä päästötilastoissa.

Liikenteen päästöt ovat lähteneet Suomessa laskuun, vaikka muualla EU:ssa päästöt ovat nousussa. Uusien henkilöautojen päästöt vähenivät 2010-luvulla EU:ssa keskimäärin 1,9 prosenttia vuodessa,  Suomessa keskimäärin 2,9 prosenttia. EU:ssa päästöt alkoivat lisääntyä esimerkiksi kasvavien liikennemäärien mukana vuonna 2017 (kuva alempana).

Toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä sanoo, että tilastoissa on hieman tilastoharhaa, mutta siitä huolimatta Suomi on oikeasti edellä vähäpäästöisyydessä.

– Meillä on biopolttoaineita käytössä enemmän kuin monessa muussa maassa. Otimme E10-bensiinin käyttöön lähes kymmenen vuotta sitten. Kyllä sekin näkyy tilastoissa, Kallio sanoi Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Kallio sanoo Suomen päästöjen lähtötason olleen korkea. Suomen autokanta on yhä melko vanhaa.

– Jos koemme olemme autokannan osalta Länsi-Eurooppaa, niin aika lailla häntäpäässä ollaan. Autot tulevat meillä kierrätykseen korkeassa, noin 21 vuoden iässä.

EU:n päästöjen tilastoissa Kallio sanoo olevan hieman tilastoharhaa johtuen siitä, että päästöjä mitataan nyt eri tavoin kun joitakin vuosia sitten.

Tavoitteena 700 000 sähköautoa kymmenessä vuodessa

Kallio on varovaisen luottavainen siihen, että liikenne- ja viestintäministeriön ennuste noin 700 000 sähkökäyttöisestä autosta vuoteen 2030 mennessä toteutuu.

– Tietyin reunaehdoin voidaan päästä lähelle. Se vaatii kuitenkin mittavia kannustimia. Ministeriö ja hallitus ovat kyllä pistäneet tuulemaan, esimerkiksi työsuhdekäytössä oleville täyssähköautoille tulee kannustin. Lisäksi tulee romutuspalkkio, jossa on korkeampi tuki vaihtoehtoisille käyttövoimille.

Kallio lisää, että tavoitteeseen pääseminen vaatii kuitenkin rakenteellisia muutoksia, muun muassa autoilun verotukseen.

– On tärkeää saada autokanta nopeammin kiertämään. Tärkeä työkalu on autoilun verotus ja autovero eli hankinnan vero – sitä voisi hallitusti alentaa. 

Näin päästöt ovat vähentyneet EU:ssa ja Suomessa viime vuosina:

VJ Autojen päästöt grafiikka

Liikenteellä iso osa päästöjen vähentämisessä 

Liikenne on iso osa hallitusten suunnitelmia, kun puhutaan hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä. Kotimaan liikenteen päästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä.

Liikenteen päästöt kasvoivat Suomessa 90-luvun lamasta aina vuoteen 2007. Sen jälkeen päästöt ovat olleet jatkuvassa laskussa.

Suomen tavoitteena on vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puoleen vuoteen 2030 mennessä. Nollassa pitäisi olla vuonna 2045. Tavoite on kunnianhimoinen, sillä laskelmien mukaan suomalainen liikkuu päivittäin keskimäärin hieman yli 40 kilometriä. Tästä ajetaan autolla noin 31 kilometriä.

Lue myös: Nyt se on tapahtunut: Hybridejä ja sähköautoja myydään jo enemmän kuin dieseleitä – bensa-autojen osuus pudonnut merkittävästi yhdessä vuodessa

Näin se muutos tapahtuu Suomessakin: Dieselautot jääneet töpselimallien jalkoihin

Tuoreimmat aiheesta

Autot