150 ihmistä tappaneen Germanwingsin lentokoneen maahansyöksystä valmistunut ranskalaisen onnettomuustutkintakeskus BEA:n raportti paljastaa uusia yksityiskohtia koneen ja turman aiheuttaneen perämiehen viimeisistä hetkistä.
Eilen julkaistu onnettomuustutkintaraportti kertoo turman aiheuttaneen perämiehen Andreas Lubitzin liikutelleen konetta ohjaavaa sivusauvaa vain minuuttia ennen koneen maahansyöksyä.
Kosketuksen kerrotaan kuitenkin olleen erittäin kevyt, eikä se tutkijoiden mukaan tarkoita, että Lubitz olisi viime hetkellä tullut katumanpäälle ja yrittänyt estää turman.
30 sekunttia kestänyt kosketus ei olisi riittänyt esimerkiksi kytkemään pois koneen automaattiohjausta, jonka perämies oli asettanut matalimmalle mahdolliselle korkeudelle 30 metriin. Raportin mukaan Lubitz oli myös lisännyt koneen lentonopeutta useaan otteeseen.
Tutkijoiden mukaan kosketus, ja se, että Lubitzin kuultiin hengittävän maahansyöksyyn saakka, tukevatkin pikemminkin oletusta siitä, että perämies oli kykeneväinen viemään loppuun toimet, joilla oli yksi ainoa tavoite: varmistaa koneen maahansyöksy.