Palvelutalossa asuva 85-vuotias mies ei saanut apua riittävän nopeasti ja hän menehtyi noin viikko turman jälkeen. Asiasta uutisoi Helsingin Sanomat.
Viime maaliskuussa (17.3.2017) 85-vuotias mies joutui kotonaan vantaalaisessa palvelutalo Foibekartanossa pulaan asuntonsa wc:ssä. Kumpikin miehen jaloista oli amputoitu diabeteksen takia, eikä hän jaksanut siirtyä takaisin pyörätuoliinsa. Mies hätääntyi ja yritti saada apua turvapuhelimella ja soittamalla pojalleen.
Miehen poika ehti Helsingistä isänsä avuksi tämän kamppailtua vessassa hieman yli tunnin eli 72 minuuttia. Turvapalvelun lähihoitaja saapui 111 minuutin kuluttua hätäkutsusta, mikä ylitti luvatun ajan 21 minuutilla. Asiasta uutisoi Helsingin Sanomat.
Muutama tunti turman jälkeen miehen kunto romahti, ja hänet siirrettiin sairaalaan. Lauantaina 25. maaliskuuta hän kuoli Peijaksen sairaalassa.
Turvapuhelinpalvelut juuri ulkoistettu
Helsingin Sanomat kertoo, että kaksi kuukautta aiemmin palvelutalossa oli ulkoistettu turvapuhelinpalvelut. Diakoniasäätiö Foibe oli sopinut palvelusta Stella Kotipalveluiden kanssa. Lehden mukaan Stellan tehtävä on arvioida, onko asiakkaan henki tai terveys välittömässä vaarassa, jolloin hälytyskeskuspäivystäjän tulee tehdä hälytys hätänumeroon.
Foibekartanon toimitusjohtaja Ulla Broms sanoo HS:ssa tapahtunutta "ehdottomasti Stellan laatuvirheeksi".
- On mahdollista, että turvapuhelinpäivystäjä ei ole tehnyt kyseisessä tapauksessa hälytyspuheluiden perusteella johtopäätöstä kiireellisen avun tarpeesta ja siten ei ole ohjannut tehtävää pelastuslaitokselle”, Broms kirjoittaa viestissään Helsingin Sanomille.
Stellan toimitusjohtajan Juhani Pälveen mukaan tapauksessa myöhästyminen johtui "päällekkäisistä työtehtävistä ja tieruuhkista".
"Palvelut suunniteltava asiakas edellä"
Menehtyneen miehen poika kertoo soittaneensa kyseisenä aamuna Foiben hoitajien numeroon. Hoitaja oli kertonut hänelle, ettei voi poistua työpaikaltaan, koska on siellä yksin.
Pojalle jäi tunne, että Foibessa apua ei saa läpivuorokauden. Helsingin Sanomille hän kertoo kokevansa, että ”Foiben virallinen vastaus oli pahoittelu” ja että asia olisi omaisten ja Stellan välinen.
Valviran ylitarkastaja Elina Uusitalo ei arvioi tätä tapausta, vaan sanoo yleisesti, että palvelut on suunniteltava aina niin, ettei asiakasturvallisuus vaarannu.