Konttilaiva Ever Given tukki maaliskuun lopulla maailman rahtiliikenteelle elintärkeän Suezin kanavan. Helsingin Sanomien mukaan laivan pelastuskustannukset ja muut korvaukset ovat jäämässä laivan lastin omistajien kontolle.
Suomalaisen S-ryhmän tukkuyhtiön Inex Partnersin kansainvälisen logistiikan päällikön Lasse Korhosen mukaan kaupparyhmä sai perjantaina sen käyttämältä huolitsijayhtiöltä ilmoituksen asiasta. Tilanteessa sovelletaan Korhosen mukaan vanhaa merenkulun säännöstöä.
– Tähän sovelletaan niin sanottua yhteishaverimenettelyä. Se on vanha Kansainvälisen Merioikeusyhdistyksen (CMI) hyväksymä säännöstö, jonka perusteella merikuljetusten riskiä jaetaan lastin omistajien ja varustamoyhtiön välillä, Korhonen sanoo HS:lle.
Ever Givenin omistajat ovat nimittäneet brittiläisen korvausasioihin erikoistuneen yhtiön keräämään yhteishaveritakuut omistajilta.
S-ryhmän kuljetusvakuutusyhtiön on nyt annettava brittiyhtiölle lastin arvoa vastaava vakuus. Ennen sen suorittamista lastia ei voi saada haltuunsa.
HS:n uutisesta käy ilmi, että S-ryhmällä on aluksella kolme kontillista sille kuuluvaa tavaraa, muun muassa kodinelektroniikkaa. Ongelmana on, että alus on edelleen jumissa Egyptissä, eikä matkan jatkamisen ajankohdasta ole vielä tietoa.
Egypti vaatii jättikorvauksia
Talouslehti The Wall Street Journalin mukaan Egypti vaatii Ever Given -aluksen omistajilta peräti miljardin dollarin, eli noin 840 miljoonan euron korvauksia, jotka on maksettava, ennen kuin laiva voi suunnata kohti päätepistettään Rotterdamin satamaa Hollannissa.
Suezin kanavaa johtavan viraston puheenjohtaja on WSJ:n mukaan vahvistanut korvausvaateen Egyptin televisiossa torstaina.
Ever Given -alus jumiutui Suezin kanavalla karille ja tukkien laivaliikenteen täysin 23. maaliskuuta. Alus onnistuttiin lopulta irrottamaan saman kuukauden 29. päivänä.