Valtava rahtialus Ever Given on vihdoin lähtenyt liikkeelle Suezin kanavalta, johon se jumittui viime maaliskuussa, kertoo BBC.
BBC:n mukaan aluksella olevan rahdin arvoksi arvioidaan yhteensä noin 655 miljoonaa euroa. Kyydissä on muun muassa tietokonevalmistajajätti Lenovon sekä Ikean tuotteita.
Aluksen omistajat ja sen vakuuttanut yhtiö kertoivat solmineensa Egyptin valtion kanssa sopimuksen Suezin kanavan tukkimisesta seuranneista korvauksista. Sopimuksen yksityiskohtia ei ole julkistettu, mutta Egyptin kerrotaan vaatineen aluksen vapauttamisesta noin 465 miljoonaa euroa.
Viikkoja kunnes rahti pääsee Suomeen
SOK:n logistiikasta vastaavan Inex Partnersin tuotantojohtajan Jouni Jaakolan mukaan rahdin saapuminen Suomeen voi kestää vielä useita viikkoja.
– Alustavan tiedon mukaan tavaroiden pitäisi olla perillä kolmen viikon päästä. Rahti saapuu heinäkuun puolessa välissä Rotterdamiin, jonka jälkeen se kulkeutuu seuraavan viikon aikana Suomeen. Olemme olleet yhteydessä tavarasta vastaaviin huoltoyhtiöihin ja saaneet tietoa prosessin etenemisestä sitä kautta.
SOK:n kokoiselle konsernille rahdin viivästyminen ei ole ollut Jaakolan mukaan erityisen merkittävä taloudellinen menetys.
– Tilanne ei ole aiheuttanut saatavuusongelmia S-ryhmän myymälöissä.
Rahdin sisältö koostuu pelkästään käyttötavarasta, kuten tuulettimista ja kahvinkeittimistä. Lopullinen hävikki selviää vasta tavaroiden saapuessa Suomeen.
– Meidän osalta ei pitäisi olla mitään menetyksiä, mutta ikinä ei tiedä, mitä kontteihin on päässyt.
Laajat vaikutukset paljastuvat vasta myöhemmin
Joillekin yrityksille koitui harmia Ever Given -tapauksesta. Talouselämä uutisoi aiemmin pelituoleja valmistavan suomalaisyrityksestä, joka joutui ahdinkoon, koska sen rahti jumitti Ever Givenin kyydissä. Frost Demonin toimitusjohtajan Alex Fjäderin mukaan rahdin kustannukset maksetaan aina asiakkaalla.
– Haveri perustuu siihen, että ostat takaisin omistusoikeutesi konttiin. Tietenkin, jos on iso korporaatio, kyllä ne lähtevät sitä karhuamaan. Mutta pienemmillä toimijoilla voi olla hankalampaa.
Fjäderin mukaan suuressa haveri-ilmoituksessa on kirjattu, että rahdin omistaja maksaa kuljetuksesta aiheutuvat viulut, joita ei ole ennalta arvioitu.
– Haveri-ilmoitus on aika iso, siinä on paljon osapuolia ja siihen varmasti laitetaan paljon kustannuksia, mitä siihen ei välttämättä kuulu. Kyllä me olemme varautuneet henkisesti siihen, että koko kontin arvo menee siinä ja konttia ei oteta ulos.
Jaakolan mukaan tilanteen normalisoituminen ottaa varmasti aikansa. Korvauksia on haettu vakuutusyhtiöiden kautta, mutta vielä ei ole tietoa, miten korvaukset etenevät.
– Kustannusten määrä selvitetään vakuuksien vuoksi haverin arvioijille ennen kuin laiva lähtee liikkeelle.
Vastaavat toimituskatkot ovat Jaakolan mukaan harvinaisia. Suezin kanavan onnettomuus ei kuitenkaan vaikuta SOK:n kuljetusreitteihin tulevaisuudessa.
– Tavaraa tulee niin paljon, että merirahti on ainut vaihtoehto jatkossakin.