Suojateistä on tullut aiempaa turvallisempia jalankulkijoille, kertoo Helsingin Sanomat.
Liikenneturvan tilastojen mukaan Helsingissä suojatiellä tapahtuneiden henkilövahinkojen määrä on pudonnut alle puoleen kymmenen vuoden takaiseen verrattuna.
Vuonna 2004 Helsingissä kuoli tai loukkaantui 71 ihmistä suojatiellä tapahtuneissa onnettumuuksissa, kun taas viime vuonna määrä oli 31.
Suojatieonnettomuuksien määrä on vähentynyt myös muualla Suomessa, muttei yhtä selkeästi.
– Sekä liikenneympäristö on parantunut, että autot ovat parantuneet, kertoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Helsingin Sanomille.
Suurimmaksi syyksi onnettomuuksien vähenemiselle hän nimeää kuitenkin alhaisemmat nopeusrajoitukset, sillä 2000-luvun vaihteessa nopeusrajoituksia laskettiin taajama-alueilla 50 kilometristä 40 kilometriin tunnissa.
Myös kasvava autokanta saattaa olla yksi syy: ruuhka-aikaan autojen on pakko ajaa hiljempaa ja havainnointikyky säilyy parempana.
– Olemme huomanneet, että useimmiten suojatiellä ajaa onnettomuuden sellainen autoilija, joka on ollut jonon ensimmäisenä ja voi kaasuttaa valoista lujaa. Ruuhkassa sitä tapahtuu vähemmän, kertoo Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikenneinsinööri Hanna Strömmer Helsingin Sanomille.