Iäkkääksi itseään kuvaileva pariskunta menetti tililtään lähes 5000 euroa, kun huijarit olivat ottaneet Nordean asiakkaita tietojenkalastelun kohteeksi. Asiasta uutisoi Helsingin Sanomat.
Pariskunta hakee nyt korvauksia Nordealta käräjäoikeudessa, sillä pankki ei suostunut aiemmissa neuvotteluissa hyvittämään pariskunnan huijareille menettämää summaa.
Laaja tietojenkalastelu tapahtui viime kesänä, jolloin myös Kyberturvallisuuskeskus varoitti Nordean asiakkaita huijareiden yrityksistä saada ihmisten pankkitunnuksia haltuunsa.
Tietojenkalastelun uhriksi joutunut pariskunnan nainen kertoi joutuneensa viime kesänä rikollisten tekemälle valesivustolle, joka muistutti Nordean verkkopankin sivuja. Sivustolle hän oli päätynyt samojen rikollisten lähettämän sähköpostin perusteella, jossa väitettiin Nordean tekevän tietoturvapäivitystä.
Pankkitietoja kalasteleva sivusto kysyi Nordean asiakkaiden salasanaa, syntymäaikaa, nimeä, osoitetta sekä matkapuhelinnumeroa. Nainen kertoo antaneensa vain käyttäjätunnuksensa, mutta keskeyttäneen sen jälkeen tietojen antamisen.
Eriävät kertomukset
Nordean mukaan nainen olisi antanut myös verkkopankin tunnuslukuja sekä matkapuhelinnumeronsa, jonka jälkeen rikolliset olivat soittaneet naiselle ja saaneet näin naisen asiakasprofiilin muuttamiseen tarvittavia tietoja.
Rikolliset saivat haltuunsa pariskunnan tililtä 4800 euroa ja rahat siirtyivät ulkomaille, eikä niitä ole sen koommin saatu jäljitettyä.
Pariskunnan mukaan Nordean turvallisuusjärjestelmässä on ollut virhe ja siksi pankin olisi korvattava heille menetetty summa. Nordea kiistää korvausvaatimuksen, sillä pankin mukaan nainen on toiminut vastoin tilisopimusta ja luovuttanut tunnistautumistietoja ulkopuoliselle taholle.
Helsingin käräjäoikeuden arvion ensimmäistä laatuaan olevaa riitatapausta aletaan käsitellä vuoden 2017 alussa.