Huawei on kertonut tänään viime vuoden tuloksestaan maailmanlaajuisesti sekä Suomessa. Kasvu jatkui edelleen vauhdikkaana.
Kokonaisuutena Huawein liikevaihto ylsi 71,38 miljardiin euroon 32 prosentin kasvulla. Tulos ei kuitenkaan enää juurikaan kasvanut, vaan säilyi käytännössä ennallaan 5,08 miljardissa eurossa. Jonkinlaista kuvaa Huawein liiketoiminnan koosta saa, kun vertailee sitä Nokian liikevaihtoon: Huawein myynti kokonaisuudessaan ylsi viime vuonna kolminkertaiseksi Nokiaan nähden ja pelkkiä verkkoliiketoimintojakin vertaillessa Huawei ylsi lähes tuplamyyntiin.
Huawein bisneksestä pääosan muodostaa verkkoliiketoiminta, joka palvelee operaattoriasiakkaita. Se toi liikevaihdosta 39,8 miljardia euroa ja yritysasiakkaita palveleva Enterprise-yksikkö 5,6 miljardia euroa. Älypuhelimia, tabletteja ja muita mobiililaitteita tekevä Consumer-yksikkö ylsi 24,6 miljardin euron liikevaihtoon, jossa oli kasvua 44 prosenttia.
Yhteensä tuotekehitykseen Huawei panosti 10,5 miljardia euroa
Suomessa Huawei kaksinkertaisti liikevaihtonsa vuonna 2016 nostaen sen 200,7 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli 4,7 miljoonaa euroa kasvaen 560 prosenttia edellisvuoteen nähden. Huaweilla on Suomessa myyntitoimisto sekä kaksi tutkimus- ja tuotekehityskeskusta, joista Helsingin jatkoksi toinen avattiin viime vuonna Tampereelle. Suomessa Huaweilla oli vuoden lopussa jo 316 työntekijää.