Lewis Hamilton teki Barcelonassa avauspäivänä kovan kierrosajan 1.21,765, jolla hän alitti viime vuoden paalupaikka-aikansa yli kahdella sekunnin kymmenyksellä.
Hamilton takoi puolikkaassa päivässä 73 kierrosta, tallikaveri Valtteri Bottas ajoi 79 kierrosta omalla puolikkaallaan. Näin Mercedes oli päivän ahkerin talli. Vaikka testien liturgiaan kuuluu, että aikoja ei katsella, kertoo Hamiltonin pohja-aika paljon siitä, mihin tämän kauden autot ovat menneet. Ferrarin Sebastian Vettel oli vain reilun kymmenyksen hitaampi ja hänellä oli allaan askeleen kovempi rengas kuin Hamiltonilla.
MAINOS
F1-testikooste maanantaista torstaihin C Morella!
Kooste jokaisesta testipäivästä 27.2.-2.3. C Moren suoratoistopalvelussa osoitteessa www.cmore.fi ja MTV Max kello 22.40.
Paremmat kierrosajat johtuvat siitä, että aerodynamiikalla ja leveämmillä renkailla mutkissa päästään paljon aiempaa kovempaa.
– Jarrutus on aika samanlaista, voi jarruttaa myöhemmin ja tulla kovempaa mutkiin. Muuten jarruttaminen oli aika samanlaista, Hamilton sanoi ajopäivän päätteeksi.
Renkaat ovat tänä vuonna paitsi leveät, myös rakenteeltaan uudistuneet, kasvaneen kuorman takia. Hamilton avasi sitä, miten renkaat Barcelonan radalla käyttäytyivät.
– Normaalisti renkaissa on paljon kuoriutumista, mutta nämä eivät kuoriutuneet. Renkaissa ei ole paljon suorituskykyä aluksi, nämä ovat tosi tasaiset, kovat renkaat, eikä ensimmäisestä kierroksesta ole paljoa eroa myöhempiin. Suorituskyvyssä oli pieni pudotus, muttei massiivinen, Hamilton sanoi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hamilton aloittaa Mercedeksen ratissa huomenna, Bottas saa ajovuoron iltapäivällä.
– En tiedä mitä minulle on suunniteltu huomiselle, mutta varmasti samanlaista kuin tänään, paljon kierroksia.
- Olen treenannut kovemmin kuin aiemmin ja treenaamista on vielä jäljellä. Nämä testipäivät ovat myös harjoittelua ja olen hikoillut. Laitoin tänäänkin kehoni testiin.
Myös Ferrarin Kimi Räikkönen pääsee irti tiistaina.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.