Mitä kovempaa, sen hauskempaa. Siinä on nelinkertaisen maailmanmestarin Sebastian Vettelin viesti, kun hän kommentoi ensimmäisen kerran kokemuksiaan uuden ajan F1-autoista.
Uusien sääntöjen mukaiset F1-autot ovat jo ensimmäisten testipäivien aikana osoittaneet, että tulevalla kaudella saatetaan nähdä ennennäkemättömän kovaa vauhtia.
MAINOS
F1-testikooste maanantaista torstaihin C Morella!
Kooste jokaisesta testipäivästä 27.2.-2.3. C Moren suoratoistopalvelussa osoitteessa www.cmore.fi ja MTV Maxilla kello 22.40.
Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi keskiviikkona Barcelonassa kierrosajan 1.19,705, mikä on kovempaa kuin vuonna 2007 uusitulla Barcelonan radalla on koskaan ajettu aika-ajossa. Vettel oli kaksi pykälää kovemmilla renkailla vain 0,247 sekuntia Bottasta perässä.
– Nopeampi on aina parempi. Jos saa mennä kovempaa, ajaminen on hauskempaa ja mutkien ajaminen kovaa on nautinnollista. Tämä on nyt enemmän sitä, mitä 10 vuotta sitten, Vettel sanoi.
– Me haluamme ajaa täysillä, ei vain paria mutkaa, vaan monta kierrosta ja siltä autot tuntuvat nyt.
Myös uudistetut renkaat ovat auttaneet sitä, että voi ajaa useampia kierroksia kovaa, sillä ne eivät kulu yhtä paljon kuin edeltäjänsä. Tärkeintä tässä vaiheessa on kuitenkin luotettavuus, jota Ferrarilta on myös löytynyt. Sekä Vettelin kaksi päivää että Kimi Räikkösen tähän mennessä ajama yksi päivä ovat tuoneet yli sata kierrosta. Autojen odotettiin olevan paljon nopeampia ja lupaukset ovat täyttyneet.
– Ainut huono puoli uusissa autoissa on se, että ne ovat aika painavia, jos vertaa siihen, mitä ne olivat monta vuotta sitten. Olisi aika hauskaa, jos autoissa olisi sama downforce ja ne olisivat 150 kiloa kevyempiä. Silloin mentäisiin todella kovaa, Vettel myhäili.
– Nyt olemme vielä alussa ja töitä on paljon. Parantaa pitää, mutta tästä tulee entistä hauskempaa, kun autot kehittyvät, saksalainen maalaili.
Vettel pääsee seuraavan kerran autoon ensi viikolla, sillä Räikkönen päättää ensimmäisen testisession Ferrarin osalta tänään.
Ylälaidan videolla Vettel kertoo tarkemmin tuntemuksistaan autossa ensimmäisten testipäivien jälkeen.