Huoltamaton ilmastointi voi hajota tai jopa vaarantaa terveyden

Ilmastoinnin hallintapainikkeet auton kojelaudalla.
Tässä kuvassa ilmastointi on säädetty 26 asteeseen, kun hyvä lämpötila auton sisällä on 20-22 astetta.
Julkaistu 22.05.2016 09:58

MTV LIFESTYLE

Auton ilmastointihuolto tulisi teettää asiantuntijan mukaan vähintään kahden vuoden välein.

Ilmastointihuolto ei kuulu auton varsinaiseen huolto-ohjelmaan, joten kuljettajan on tilattava se lisätyönä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, miten ilmastointia tulee huoltaa ja käyttää oikein.

Ilmastointihuollon toimenpiteet

Huollon yhteydessä järjestelmästä poistetaan vanha kylmäaine ja öljy. Sen jälkeen järjestelmä kuivataan alipaineella. Kuivauksella pyritään ehkäisemään korroosiota järjestelmässä. Ilmastoinnin huoltolaite tarkastaa myös järjestelmässä mahdollisesti olevat vuodot.

Kuivauksen jälkeen vanha, suodatettu kylmäaine palautetaan järjestelmään. Sekaan lisätään tarvittava määrä uutta kylmäainetta. Huoltolaite syöttää järjestelmään myös öljyä, jonka tehtävä on voidella kompressoria. Lisättävien aineiden mukana on myös väriainetta, joka helpottaa mahdollisten vuotokohtien paikannusta UV-valolla.

Kunnon ilmastointihuolto ottaa oman aikansa

Huolellisesti tehty ilmastointihuolto kestää noin tunnin. Markkinoilla on myös toimijoita, jotka mainostavat niin sanottua ”ilmastoinnin täyttöhuoltoa”. Tämä on yleensä vajaan puolen tunnin mittainen toimenpide. Täyttöhuollossa tehdään yleensä samat, edellä kuvatut työvaiheet perusteellista kuivausta lukuun ottamatta.

Aikaa vievä järjestelmän kuivaus on kuitenkin tärkeä toimenpide eikä sitä tulisi jättää tekemättä. Kosteus järjestelmässä aiheuttaa korroosiota, jonka seurauksena ilmastointilaitteen kompressori saattaa vaurioitua. Kuluttajan on hyvä tiedostaa tämä. Muutaman kympin rahansäästö ja puolentunnin ajansäästö saattavat kostautua myöhemmin usean sadan euron kompressoriremonttina.

Raitisilmasuodatin on vaihdettava säännöllisesti

Ilmastointihuollon lisäksi on tärkeää vaihtaa raitisilmasuodatin säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan – mielellään jokaisessa määräaikaishuollossa. Raitisilmasuodatin estää ilmassa olevia bakteereja ja epäpuhtauksia pääsemästä höyrystinkennolle, joka kosteana on varsin otollinen kasvualusta homeelle.

Mikäli hometta alkaa muodostua kennolle, puhaltaa auton puhallin tätä homepölyä autoon sisälle. Eri ihmiset reagoivat homeelle eri tavoin. Osa ei saa oireita ollenkaan – osa sen sijaan herkistyy hyvinkin äkkiä. Oireina voi olla jatkuva yskä, nuha, hengenahdistus tai vaikka ihottuma. Yleensä hyvä merkki kennon homehtumisesta on tunkkainen ilma autossa sisällä.

Harkitse myös desinfiointia

Kenno ja ilmakanavat olisi hyvä puhdistaa säännöllisesti, vaikkei tunkkaisuutta esiintyisikään – esimerkiksi aina ilmastointihuollon yhteydessä. Tähän riittää yleensä auton sisään räjäytettävä desinfiointipanos. Kun panos on laukaistu, autoa käytetään paikallaan sisäilmaa kierrättäen. Toimenpiteen päätteeksi auto on tuuletettava huolellisesti desinfiointipanoksen yhteydessä toimitettujen ohjeiden mukaisesti. Desinfiointi on usein mahdollista tilata ilmastointihuollon tekevästä korjaamosta.

Hankalammissa tapauksissa pelkkä desinfiointipanos ei enää riitä vaan on turvauduttava esimerkiksi höyrystinkennon ja raitisilmakanavien otsonointiin tai sitäkin laajempaan puhdistukseen.

Tuoreimmat aiheesta

Teppo Vesalainen