Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Minkälaista keväthuoltoa autolle kannattaa tehdä?
Vastaus: Säännöllisesti määräaikaishuolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen. Osa huoltotoimista, kuten ilmastointilaitteen huolto tai jarrujen puhdistus, eivät välttämättä kuulu perusmääräaikaishuoltoon. Mikäli näin on, ne on muistettava tilata erikseen.
Koska huoltovälit ovat nykyautoissa varsin pitkiä, on tärkeää, että auton käyttäjä tekee tiettyjä tarkastuksia ja muutenkin huolehtii autosta myös huoltojen välillä.
Suomen olosuhteissa autot ovat kovilla. Talvella saattaa olla 30 astetta pakkasta ja kesällä lämpötila taas nousta 30 plusasteeseen. Syksyllä auto on syytä valmistella kesän jälkeen talvikuntoon ja näin keväällä taas talven jälkeen kesäkuntoon.
Tarkasta renkaiden kunto
Ennen rengassesongin alkua kannattaa selvittää, ovatko vanhat kesärenkaat riittävän hyvässä kunnossa vai olisiko syytä ostaa uudet? Lain mukaan renkaat täytyy vaihtaa uusiin viimeistään silloin, kun niiden urasyvyys on 1,6 millimetriä. Käytännössä 1,6 milliä on kuitenkin aivan liian vähän. Jos kesärenkaassa alkaa olla pintaa jäljellä alle 4 milliä on renkaasta viisaampi tehdä rengaskeinu muksuille tai laittaa se laituriin pollariksi. Uudet renkaat on järkevää hankkia hyvissä ajoin, ennen pahinta sesonkia.
Renkaita alle vaihdettaessa on syytä huomioida niiden paikat: viime kesänä takana olleet renkaat eteen ja edessä olleet taakse – pyörimissuuntaa muuttamatta. Kaikki rengasliikkeet eivät välttämättä merkitse ja vaihda renkaiden paikkoja, ellei asiakas huomaa sitä itse pyytää.
Renkaidenvaihdon yhteydessä on tärkeää tarkastaa rengaspaineet – myös vararenkaasta. Vajaapaineisesta tai jopa tyhjästä vararenkaasta ei ole mitään apua. Samalla kannattaa varmistaa, että autosta löytyy vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit tai mutterit sekä mahdollisten lukkopulttien avain.
Poista maskipeitto ja tarkasta valojen toiminta
Mikäli autossasi on talvella ollut maskipeitto, on se syytä poistaa ennen kelien lämpenemistä. Hyvä ohje maskipeiton käyttöön on, että sitä käytetään talvirengaskauden ajan. Siis asennetaan samalla, kun vaihdetaan talvirenkaat ja poistetaan kesärenkaita vaihdettaessa.
Kun auton ympärillä hääritään renkaita vaihdettaessa ja maskipeittoa irrotettaessa, onnistuu valojen toiminnan tarkastus siinä samalla varsin helposti.
Tarkasta tuulilasin kunto ja puhtaus
Mikäli tuulilasi on vaurioitunut talven aikana, on se syytä korjata tai tarvittaessa vaihtaa. Kevätauringon noustessa korkealle tuulilasin naarmuisuus tulee valitettavan hyvin esiin. Sama pätee lasin sisäpinnan likaisuuteen. Tuulilasi tulisikin puhdistaa myös sisäpuolelta säännöllisesti.
Tuulilasinpyyhkimien sulat ovat saattaneet kokea kovia talven aikana. Kuluneet tai rikkoutuneet sulat pyyhkivät huonosti ja naarmuttavat tuulilasia. Vaihda sulat tarvittaessa.
Huolellinen pesu ja vahaus
Vaikka autoa pestäisiin talvikautenakin säännöllisesti, on tärkeää, että se pestään erityisen huolellisesti suolauskauden päätyttyä.
Suosittelen myös auton vahaamista käsin pari kertaa vuodessa – siis syksyllä ja keväällä. Talven aikana tiesuola ja liuotinpesut ovat kuluttaneet vanhan vahan pois maalipinnasta. Pesuautomaattien tai -linjastojen kuumavahat eivät vastaa kunnollista käsinvahausta. Kesällä hyvä vahapinta suojaa auton maalipintaa auringolta. Myös hyönteiset ja lintujen ulosteet irtoavat helpommin vahatusta pinnasta.
Jarruhuolto
Moottoriöljyn ja suodattimien vaihto sekä jarrupalojen kuluneisuuden tarkastus kuuluvat lähtökohtaisesti auton normaaliin huolto-ohjelmaan. Autoon tulisi kuitenkin aika-ajoin tehdä myös erillinen jarruhuolto, jossa jarrut otetaan auki, puhdistetaan ja herkistellään. Kevät on hyvä aika tähän, kun talven aikana tiesuola ja muu rapa on tunkeutunut syvälle jarrusatuloiden uumeniin.
Ilmastointilaitteen huolto
Kesän helteisiin kannattaa varautua huollattamalla auton ilmastointi. Ilmastointihuolto tulisi teettää vähintään kahden vuoden välein. Se ei useinkaan kuulu auton varsinaiseen huolto-ohjelmaan, joten kuljettajan on huomattava tilata se lisätyönä.
Huollon yhteydessä järjestelmästä poistetaan vanha kylmäaine ja öljy. Sen jälkeen järjestelmä kuivataan alipaineella. Kuivauksella pyritään ehkäisemään korroosiota järjestelmässä. Ilmastoinnin huoltolaite tarkastaa myös järjestelmässä mahdollisesti olevat vuodot.
Kuivauksen jälkeen vanha, suodatettu kylmäaine palautetaan järjestelmään. Sekaan lisätään tarvittava määrä uutta kylmäainetta. Huoltolaite syöttää järjestelmään myös öljyä, jonka tehtävä on voidella kompressoria. Lisättävien aineiden mukana on myös väriainetta, joka helpottaa mahdollisten vuotokohtien paikannusta UV-valolla.
Huolellisesti tehty ilmastointihuolto kestää noin tunnin. Markkinoilla on myös toimijoita, jotka mainostavat ns. ”ilmastoinnin täyttöhuoltoa”. Tämä on yleensä vajaan puolen tunnin mittainen toimenpide. Täyttöhuollossa tehdään pääsääntöisesti samat, edellä kuvatut työvaiheet perusteellista kuivausta lukuun ottamatta.
Aikaa vievä järjestelmän kuivaus on kuitenkin tärkeä toimenpide eikä sitä tulisi jättää tekemättä. Kosteus järjestelmässä aiheuttaa korroosiota, jonka seurauksena ilmastointilaitteen kompressori saattaa vaurioitua. Kuluttajan on hyvä tiedostaa tämä. Muutaman kympin rahansäästö ja puolen tunnin ajansäästö saattavat kostautua myöhemmin usean sadan euron kompressoriremonttina.
***
1:06