Huomasitko tätä? Bottaksen ja Hamiltonin autoissa oli Portugalissa yksi merkittävä ero: "Mielenkiintoista, miten pienet yksityiskohdat voivat ratkaista"

16.1.1002460816
imago images/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 03.05.2021 16:22
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Italiankielinen Motorsport-sivusto nosti teknisen asiantuntijansa Giorgio Piolan johdolla esiin mielenkiintoisen yksityiskohdan Portugalin GP:stä.

LUE MYÖS: Tässäkö Lewis Hamiltonin lyömätön valtti? Mercedes-kuskin taidokas toiminta pisti brittitoimittajan silmään – "En voi sanoa kovin paljon"

Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas aloittivat GP-viikonlopun samanlaisilla takasiivillä, mutta Hamiltonin autoon vaihdettiin lauantaina toisenlainen takasiipi, jolla hän ajoi sekä aika-ajoissa että kilpailussa. Bottas ajoi yhdellä ja samalla takasiivellä perjantaista sunnuntaihin.

Hamiltonin autoon tehty muutos käy parhaiten ilmi takasiiven keskellä olevasta v:n muotoisesta leikkauksesta: Bottaksen autossa sellainen oli, Hamiltonilla ei ollut enää perjantain jälkeen.

Lisäksi takasiiven keskellä oleva, toisesta päästään pakoputken yläosaan kiinnitetty tukirakenne koostui Hamiltonin autossa muutoksen jälkeen kahdesta palkista, kun Bottaksen autossa vastaavia palkkeja oli vain yksi.

Motorsportin mukaan Hamiltonin auton vaihdettu takasiipirakenne tuotti enemmän downforcea; se mahdollisesti maksoi jonkin verran lauantain aika-ajoissa, mutta sunnuntain kilpailussa Hamilton hyötyi siitä varsinkin yhä voimistuneessa sivutuulessa.

– Paalulta lähtenyt Bottas joutui tulemaan mutkissa toimeen paljon epävakaamman auton kanssa, ja näin hän pääsi radan viimeisestä mutkasta pääsuoralle paljon alhaisemmalla nopeudella kuin tallikaverinsa, Motorsport kirjoittaa.

– Hamilton pystyi kompensoimaan raskaamman siiven aiheuttamaa lisääntynyttä downforcea sillä, että moottorista otettiin enemmän tehoja irti kuin Bahrainissa ja Imolassa. Myös Bottaksella oli aiempaa enemmän tehoa käytössään, mutta pienemmällä siivellä hän ei voinut hyödyntää sitä niin kuin olisi halunnut. On mielenkiintoista, miten pienet yksityiskohdat voivat ratkaista kisan kohtalon.

Bottas johti kilpailua 20. kierroksen alkuun asti, kunnes Hamilton ohitti hänet ja kasvatti ennen varikkokäyntejä eron yli neljään sekuntiin.

Hamilton ajoi ruutulipulle voittajana, Bottas jäi kolmanneksi, kun Red Bullin Max Verstappen onnistui ohittamaan hänet aikaisemman varikkokäynnin avulla. Lisäksi Bottaksen auton iski kisan loppuvaiheilla hetkellinen sensorivika, joka söi tehoja ja pudotti Bottaksen Verstappenin kannasta.

Tuoreimmat aiheesta

F1