Hylkäysuhan alla olevan Lewis Hamiltonin mykistävästä aika-ajokierroksesta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta

Lewis Hamilton teki Brasilian GP:n aika-ajoissa täysin poikkeuksellista jälkeä. Vaikka Hamiltonia uhkaa hylkäys, kun hänen takasiipensä todettiin aukeavan liikaa, hänen voittonsa Max Verstappenista ei ollut millään muotoa avattavan takasiiven ansiota.

Interlagosissa oli ennen perjantaita ajettu hybridiaikakaudella (2014–) kaikkiaan kuusi aika-ajoa, ja niissä suurin ero ykkösen ja kakkosen välillä oli kahden vuoden takaa, kun Verstappen löi Ferrarilla ajaneen Sebastian Vettelin 0,123 sekunnilla. Vuonna 2016 Hamiltonia ja Mercedes-tallikaveri Nico Rosbergia erotti 0,102 sekuntia, mutta muuten kärkikaksikon ero on aina mitattu sadasosissa.

Perjantaina Hamilton löi Verstappenin peräti 0,438 sekunnilla.

Mikä Hamiltoniin kohdistuvan tutkinnan valossa mielenkiintoisinta, tästä erosta vain vajaat yhdeksän sadasosaa tuli pääsuoralla, jossa kuljettajat ajoivat takasiipi auki ja jossa Mercedes on pienemmän ilmanvastuksensa ansiosta luonnostaankin Red Bullia vahvempi. On myös syytä muistaa, että Hamiltonille asennettiin Brasiliassa uusi polttomoottori.

Loput erosta tuli radan toisessa sektorissa, jossa Red Bullin pitäisi olla Mercedestä isomman downforcensa myötä vahvoilla.

Radan neljänteen mutkaan Hamilton käänsi Verstappenia hitaammalla vauhdilla, mutta ajoi mutkan läpi tiukemmalla linjalla kuin kilpailijansa. Tämän seurauksena Hamilton sai viidenteen mutkaan paremman ajolinjan, joka takasi vastaavasti paremman vauhdin kuudenteen mutkaan johtavalla suoranpätkällä. Tässä Hamilton jätti Verstappenia noin kahdeksan sadasosaa.

Isoin ero, lähes kolme kymmenystä tuli radan kahdeksannessa ja yhdeksännessä mutkassa, joista varsinkin jälkimmäisessä Hamilton pystyi käyttämään Verstappenia enemmän kaasua. Mutkan 9 lakipisteessä Hamiltonilla oli 6 kilometriä tunnissa enemmän nopeutta kuin Verstappenilla, joka joutui nostamaan jalkaansa kaasulta.

Lue myös:

    Uusimmat