Max Verstappenin ja Fernando Alonson välillä keltaisten lippujen aikana tapahtunut paikkojen vaihto oli malliesimerkki Kansainvälisen autoliiton ajamasta tuomaritoiminnan nopeuttamisesta, kertoo C Moren asiantuntijana ja F1-tuomari Mika Salo.
MAINOS
F1-kausi vain C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Red Bull -kuski Verstappen ajautui epähuomiossa Alonson McLarenin edelle vaarasta varoittavien keltaisten lippujen alueella sunnuntain Australian F1-kisassa.
FIA totesi Alonson olleen vain sekunnin kymmenyksen edellä Verstappenia, kun autot tulivat varoitusalueen ajanottopisteen ohi. Pian autot kuitenkin vaihtoivat paikkoja pienen sekaannuksen jälkeen.
Tällä kaudella ainakin Saksan ja Meksikon kisoissa tuomarina toimiva entinen F1-kuski Mika Salo havaitsi heti uuden käytännön, josta FIA on tuomareita kauden alla kouluttanut.
– Tuo on uusi tuomarilinja. Yritetään päästä mahdollisimman pienillä rangaistuksilla, jos ne eivät ole tahallisia, Salo kertoi C Moren lähetyksessä.
– Se meni juuri niin kuin kuuluukin. Eivät kuskit voi tietää, että kumpi oli kymmenyksen edellä, kun mentiin turva-autoviivan yli, joten me kerromme heille, että toinen on päästettävä edelle.
– Mieluummin näin, että he vaihtavat heti paikkaa kuin että ajetaan turva-auton takana kuusi kierrosta ja annetaan joku typerä rangaistus, Salo totesi.
Lisäksi kaikki kiireettömät ratkaisut on siirretty tehtäväksi kisan jälkeen.
– Kaikki, jotka eivät vaikuta kilpailuun, voidaan tutkia jälkeenpäin. Ne, jotka vaikuttavat juuri siihen hetkeen, pitää tutkia heti. Jos kaksi kuskia ajaa kolarin ja keskeyttää, niin miksi meidän kannattaisi kuluttaa kisa-aikaa sen tutkimiseen? Salo taustoittaa.