Useat eri autovalmistajat kehittävät parhaillaan tekniikkaa, joka mahdollistaa autolla ajon ilman rattiin koskemista. Tekniikkaa on testattu jo julkisessa liikenteessä esimerkiksi Yhdysvalloissa. Esimerkiksi Audi teki äskettäin 800 kilometrin testilenkin Yhdysvaltojen länsirannikolla.
Teknavi tiedusteli autopilotin tulosta Huawein innovaatiopäivillä Münchenissä puhuneelta Audin kehitysosaston johtajalta Andreas Reichiltä.
Reich joutui myöntämään, ettei itsestään ajava auto toimi alkuvaiheessa talviolosuhteissa. Näin ollen tekniikan käytön yleistyminen Suomen liikenteessä on hyvin epätodennäköistä.
Ongelmana on tiemerkintöjen peittyminen lumeen. Jos auto ei tunnista maalattuja kaistaviivoja, sen autopilotti ei kykene navigoimaan autoa turvallisesti. Reichin mukaan tekniikan seuraavassa vaiheessa auto ei enää vaadi tiemerkintöjä vaan tunnistaa tien esimerkiksi reunakivistä tai pientareesta.
Muita ratkaistavia ongelmia ovat myös tietyömaat ja monimutkaiset risteykset.