Robottiautot ja -bussit alkavat näkyä yhä useammin katukuvassa. Automaattimenopelejä tutkitaan ja kehitetään Suomessa muun muassa VTT:llä, Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja Aalto-yliopistossa.
Metropolian Sohjoa-bussin liikennöintikokeilut jatkuvat lähiviikkoina Helsingin Ruoholahdessa ja Jätkäsaaressa. Aiemmin bussi on huristellut muun muassa Tampereella. Muutama päivä sitten se esittäytyi Helsingin ydinkeskustassa.
VTT:n robottiautoihin kehitetään parhaillaan uusia antureita, jotka helpottavat toimintaa pohjoisissa olosuhteissa. Suuret kompastuskivet robottiautojen toimintaan liittyvät juuri yllättäviin tai huonoihin olosuhteisiin, joita ei pysty etukäteen syöttämään auton järjestelmään.
VTT:n projektissa on meneillään paljon muutakin: Automaattiautoja aletaan liittää myös digitaaliseen infraan, jolloin auto saa suoraan kaupungin, tässä tapauksessa Tampereen, paikka- ja katutietoja järjestelmiinsä ja pystyy yhdistelemään niitä järkevästi.
Kolmanneksi työn alla VTT:llä ovat niin sanotut automaattiset ajoneuvofunktiot, jotka säätävät auton ajoparametreja tarkoituksenmukaisesti. Tämä tarkoittaa, että jos tiellä on esimerkiksi lunta, ajetaan hiljempaa ja pienemmillä kiihtyvyyksillä ja jos on kuiva tienpinta, voidaan ajella suuremmilla nopeuksilla.
– Neljänneksi yritämme taklata vuorovaikutusta. Kuljettaja on vielä pitkään vastuussa ajoneuvosta, jolloin automaattitilasta siirrytään manuaalitilaan ja päinvastoin eli tämän siirtymän hanskaaminen, kuvailee projektipäällikkö Matti Kutila.
Omatoiminen pysäköijä
Kevään korvalla aletaan testata automaattista pysäköintiä, Kutila ennakoi. Ajatuksena on, että auto voisi jättää kyydissä olevan perille ja lähtisi sen jälkeen itsekseen etsimään parkkipaikkaa. Tällaisia toiminnallisuuksia lienee saatavana jo parin vuoden päästä.
– Jo nyt on markkinoilla autoja, jotka tekevät moottoriteillä automaattiohituksia. Automaattiparkkeerausta tehdään jo tänä päivänä takaperin ja taskuun.
Niin sanottua kaupunkiautomaatiota Kutila kuvaa varsin hankalaksi ja monimutkaiseksi. Hän arvioi, että robottiautot suoriutuisivat esimerkiksi risteysalueiden vasemmalle kääntymisistä itsenäisesti neljän viiden vuoden kuluttua.
Robottiautolle kaupunkia vaikeammat olosuhteet löytyvät kuitenkin syrjäkyliltä.
– Haasteellisin on maaseutu, jossa karttojen tarkkuudet eivät ole riittäviä, eikä siellä välttämättä ole tarpeeksi hyviä kaistamerkintöjä tai siellä on sorateitä. Tuskin tulee kymmeneen vuoteen (näihin olosuhteisiin) riittävää automaatiota.