Kun uusien Rally1-autojen voimalinjan luokitteluun on tasan kaksi viikkoa aikaa, kaksi kolmesta rallin MM-sarjan WRC-tiimistä on käynyt testaamassa niin muulejaan Suomessa.
LUE MYÖS: Seuraavasta MM-rallista luvassa eksoottinen seikkailu – villieläimiä reitillä? "Yllätyksiä täynnä"
Toyotan kohdalla kyse on erittäin luonnollisesta asiasta. Testit painottuvat Suomeen, sillä onhan tiimin kotipaikka yhä tukevasti Keski-Suomessa, missä myös tallin testialue sijaitsee.
Nyt testityön Suomessa paketoi myös Hyundai. MTV Urheilu kävi haistelemassa tunnelmaa testijakson kolmantena ja viimeisenä päivänä.
Kesäinen Suomi oli kukkeimmillaan kauniina torstaina. Rauhan rikkoi vain harvakseltaan liikkeellä ollut ralliauto, jota ohjasti tiimiä alusta asti palvellut Thierry Neuville. Aiemmat kaksi päivää autoa oli höykyttänyt Ott Tänak.
Heti testipätkälle saavuttuamme tiimin äänitorvena toimiva, tien sulkemisesta vastaava taho ilmoitti pelisäännöistä.
– Turvalliselle katselupaikalle sitten. Tiimin toive oli, että autoon ei kosketa missään tilanteessa.
Viesti oli hyvin selkeä ja ymmärrettävä, onhan autossa korkeajännitteellä toimiva hybridiyksikkö. Yksikön kehittäminen on vielä niin alkutekijöissään, ettei tiimi halua ottaa minkäänlaista riskiä.
Juttu jatkuu kuvan alla
Vertailun vuoksi tallessa oli myös muisto ja tutkalukema (katso video) kolmen vuoden takaa, jolloin tiimi testasi samalla tiellä. Neuvillen oli ratissa myös tuolloin.
Päällisin puolin meno näytti vielä kovin vaisulta nykyiseen WRC-sotaratsuun verrattuna. Auto on selvästi raakile edelleen, eikä alustan toimivuus ole vielä mitenkään mairittelevaa.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n oletetaan kertovan rallin tulevaisuudesta pikapuoliin, sillä heinäkuun ensimmäisen päivän jälkeen tiimien ei ole enää mahdollista muuttaa hybridiyksikköä ohjaavaa softaa.