Sardinian MM-rallin perjantaipäivä sai Toyotan osalta kaksijakoisen päätöksen: Sébastien Ogier menetti viimeisellä ek:lla kärkipaikan 0,1 sekunnin marginaalilla Hyundain Esapekka Lapille, mutta Kalle Rovanperä nousi upealla ajolla kolme pykälää ylöspäin – olkoonkin, että niistä kaksi tuli Elfyn Evansin ja Takamoto Katsutan kustannuksella.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Tämä mahdollisti Esapekka Lapin komean nousun kärkeen – riskitaktiikan taustalla yksi iso onnistuminen: "Ei ole Grönholm siellä"
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä teki itselleen valtavan palveluksen – Sardinian monsteripätkä oli maineensa veroinen: "Suuri osa tuli siinä"
Lähtökohdat lauantaipäivään ovat suomalaisittain suorastaan sykähdyttävät. Lappi hakee yhä ensimmäistä MM-rallivoittoaan sitten kuuden vuoden takaisen Jyväskylän, ja Sardinia tunnetaan Hyundai-tallin menestyksekkäimpänä näyttämönä.
– Osasimme odottaa, että he ovat vahvoja. Tietysti kun Meksiko ja Portugali menivät meiltä hyvin, oletusarvo on, että pystymme pitämään tämän vauhdin, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala antoi perjantain päätteeksi tunnustusta naapurileiriin.
Lisäväriä lauantaihin tuo se, että päivän neljä erikoiskoetta ajetaan kukin kahteen kertaan ja siinä missä Toyota on yleensä vahvempi ensimmäisellä ajokerralla, Hyundai on sitä jälkimmäisellä lenkillä.
– Aina kun mennään toista ajokertaa, tie on puhtaampaa ja siinä on uraa, niin silloin Hyundai tuntuu aina olevan vahvoilla. Se on ominaisuus, jonka näkee kaikissa soraralleissa. Kun pito on parempi, silloin he ovat aina selvästi vahvempia kuin aamupäivän lenkeillä, Latvala sanoo.
Tilastot tukevat väitettä, tosin erot ovat hyvin pieniä.
Tämän kauden lumella ja soralla ajetuissa osakilpailuissa paras Toyota-kuljettaja on ollut ensimmäisen lenkin erikoiskokeilla keskimäärin koko joukon nopein. Paras Hyundai-kuljettaja on vastaavasti jäänyt pohjista keskimäärin 0,03 sekuntia kilometrillä.
Toisella lenkillä asetelma on päinvastainen. Paras Hyundai-kuljettaja on ollut keskimäärin koko joukon nopein, ja paras Toyota-kuljettaja on jäänyt pohja-ajasta keskimäärin 0,05 sekuntia kilometrillä.
Menetetystä kärkisijasta huolimatta Latvalalla ei ole syytä olla huolissaan.
– Olemme ihan kohtuullisen hyvissä asemissa, ja ajamme rallin voitosta.
Neljänneksi nousseen Rovanperän suoritus ilahdutti tallipäällikköä suuresti. Sen myötä Rovanperän lähtöpaikka lauantaina vaihtui kolmannesta kuudenneksi.
– Jos joutuu ajamaan kaksi päivää kärjessä, se on mahdottomuus koettaa pärjätä tässä kilpailussa ja olla podiumilla. On saatava ensimmäinen päivä onnistumaan niin, että saa paremman lähtöpaikan. Sitä kautta pystyy hyökkäämään ja ajamaan podiumista.
Edellä oleva Neuville on 27,5 sekunnin päässä.
– Onhan sitä eroa, mutta tässä rallissa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Tilanteet vaihtuvat, ja mielestäni Kallella on podiumille saumaa.
2:03
1:13