Esapekka Lappi johtaa viime vuoden tapaan Sardinian MM-rallia perjantain ajopäivän päätteeksi. Vuosi sitten Toyotalla Lapin johtomarginaali Hyundain Ott Tänakiin oli 0,7 sekuntia. Nyt se on Hyundain ratissa Toyotan Sébastien Ogieriin nähden 0,1 sekuntia.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi nousi rallin kärkeen! Kalle Rovanperältä tuima veto kovassa kelissä – näin perjantai Sardiniassa eteni
LUE MYÖS: Tv-kamera ei näyttänyt koko totuutta Kalle Rovanperän hurjasta tilanteesta – lehmä "lensi näyttävästi"
Sardinian-viikonloppu on talleille ja kuljettajille vaikea paitsi poikkeuksellisten sääolojen myös rengasvalintojen osalta. Viikonlopun päärengas on kova, ja siksi harvat pehmeät renkaat on osattava käyttää tavanomaista viileämmissä ja kosteissa olosuhteissa oikeilla hetkillä.
Toyota-kuljettajat lähtivät perjantai-iltapäivän lenkille kolmella kovalla ja kolmella pehmeällä renkaalla, Hyundai kallistui pehmeään: Lappi ja Thierry Neuville ottivat mukaansa yhden kovan ja neljä pehmeää, Dani Sordo viisi pehmeää.
Aamupäivän jälkeen 16,3 sekunnin päässä rallia johtaneesta Ogierista ollut Lappi repäisi erosta lähes puolet pois heti iltapäivän ensimmäisellä pätkällä ja oli nopeampi kahdella seuraavallakin.
– En tiedä, mistä hitosta se aika tuli sinne (lenkin ensimmäiselle pätkälle), Lappi kertasi.
Lenkin viimeisellä, 50 kilometrin mittaisella Monte Lernon erikoiskokeella alkanut sade toi Hyundaille etua entisestään – olkoonkin, että ensimmäisenä pätkän läpi ajanut Kalle Rovanperä oli lähtöpaikkansa avittamana joukon nopein.
Yhtä kaikki, päivän päätteeksi kärkikaksikon ero kokonaistilanteessa kirjataan siis kymmenyksellä Lapin hyväksi.
– Odotimme vähemmän sadetta. Teimme väärän valinnan huollossa. Oikean rengasvalinnan tekeminen on vaikeaa, kun pehmeitä renkaita ei ole tarpeeksi. Haluaisimme käyttää niitä tässä kelissä melkeinpä koko ajan. Kyse on siitä, kuka ottaa hyvän renkaan milloinkin, Ogier sanoi iltahuoltoon tullessaan.
Hyundain taktiikka oli riskialtis, sillä yleensä Sardiniassa otetaan toiselle lenkille varmuuden vuoksi toinenkin vararengas, koska rengasrikkojen riski on irtokivien vuoksi ensimmäistä lenkkiä suurempi.
– Kun on 20 kiloa vähemmän, auto kulkee helpommin. Kuulostaa ehkä pieneltä jutulta, mutta kyllä siinä iso ero on tällä tasolla, Lappi sanoi.
– Huomiseksi on vielä renkaita kyllä. Katsotaan, mihin keli menee. Toivottavasti meidän meteorologimme onnistuu yhtä hyvin – ei ole (Marcus) Grönholm meteorologina – kun nyt osui aika hyvin iltapäivä. Luotettiin, että sataa, ja sieltähän se tuli se sade.
Murjaisullaan Lappi viittasi Grönholmin legendaariseen lausahdukseen viimeisellä MM-rallikaudellaan.
2:19
1:13