Hyvä vinkki nuorille motoristeille: Opettele tämä tapa, jos haluat ajaa kuin moottoripyöräpoliisi

Ruosteenpoisto tulee talven jälkeen suorittaa kaksipyöräisen lisäksi myös sen kuljettajalle. Moottoripyöräpoliisi antaa vinkit nuorisolle sekä vanhemmille.

Moottoripyöräpoliisit ovat tien päällä huhtikuusta marraskuuhun. Moottoripyöräpoliiseilta edellytetään hyvää fyysistä kuntoa, kykyä toimia yksin haastavissa tilanteissa sekä laaja-alaista poliisityön hallintaa. Voit lukea lisää moottoripyöräpoliisin työstä tästä jutusta.

Länsi-Uudenmaan poliisilaitos kertoo tiedotteessaan, että moottoripyöräpoliisit ovat ajamisen ammattilaisia, eivätkä koskaan lähde liikenteeseen talven jäljiltä ennen pyörän hallinnan kertausta.

Poliisi suosittelee samaa kaikille kaksipyöräisen ohjaksiin tauon jälkeen hyppääville. Sopiva paikka on esimerkiksi suuri pysäköintialue, jossa pyörän käsittelyn perusteita voi palautella mieleen turvallisesti.

Nollatoleranssi virityksiin

Moottoripyöräpoliisit ovat pitkälle koulutettuja ja erikoistuneita kaksipyöräisten valvontaan. Siksi juuri he tulevat valvomaan tehostetusti mopoja ja moottoripyöriä.

Länsi-Uudenmaan poliisilla on parin vuoden ajan ollut valvonnassa nollatoleranssi muun muassa virityksiin, tekniseen kuntoon ja ajokäyttäytymiseen liittyen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että huomautuksia puutteista ei jaeta. Tällä menettelyllä pyritään vastaamaan ongelmiin, jotka mopoihin ja moottoripyöriin liittyvät.

Poliisin mukaan osa nuorten mopoista on todella huonossa kunnossa.

– Valvonnassa löytyy viikoittain niin huonokuntoisia mopoja, ettei niillä olisi mitään asiaa muun liikenteen sekaan, komisario Hannu Kontola Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liikenneyksiköstä kertoo tiedotteessa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Tyypillisimpiä ajokieltoon johtavia vikoja ovat jarrujen heikko kunto ja erilaiset viritykset. Kontolan mukaan vanhemmat ovat "liian usein" täysin tietämättömiä jälkikasvunsa ohjastamien mopojen kunnosta.

Painava viesti nuorille ja vanhemmille

Uusi ikäluokka on jälleen tullut mopoikään ja opettelu muun liikenteen seassa ajamisessa alkaa. Näille nuorille poliisilla on lyhyt, mutta ytimekäs viesti.

– Olette korvaamattomia, mutta ette kuolemattomia. Tämä monelta nuorelta unohtuu, kun mopoilla liikenteeseen lähdetään – etenkin kaveriporukassa, Kontola toteaa.

Liikenteessä täytyy muistaa monta asiaa, mutta tärkein niistä on Kontolan mukaan ennakointi.

Katseella on iso merkitys

Moottoripyöräpoliisina itsekin toimiva Kontola korostaa, että moottoripyörä ohjautuu sinne, minne katsotaan. Katseen käytöllä on täten suuri merkitys moottoripyörän hallinnassa. 

Kontola kehottaa huomioimaan teiden huonon kunnon. Kun motoristi tuijottaa tiessä olevaa kuoppaa, on todennäköistä, että myös eturengas ajautuu kuopan kohdalle.

Kuopan pystyy kiertämään pienellä työntöohjauksella ja katsetta siirtämällä.

Mikäli kuopan väistäminen ei enää onnistu, kannattaa kaatumisen välttämiseksi keventää keulalle kohdistuvaa painoa. Sen voi tehdä siirtämällä painopistettä taaksepäin ja nousemalla jalkatapeille, jolloin isku keventyy ja vartalo-ohjaus mahdollistaa pystyssä pysymisen.

Katseen käyttö korostuu myös mutkateillä ajettaessa. Ajaminen on huomattavasti miellyttävämpää ja sujuvampaa, kun ei tuijota edessä olevaa mutkaa, vaan kohdistaa katsetta pidemmälle menosuuntaan.

Myös ajo-olosuhteisiin tulee kiinnittää huomiota. Kontola varoittaa tiellä olevista epäpuhtauksista ja paikka-aineista, mitkä tekevät tiestä liukkaan kuivallakin kelillä.

Lähde: Länsi-Uudenmaan poliisilaitos

Lue myös:

    Uusimmat