Helsingissä asuvat bloggaajat Natalia Salmela ja Esko Kyrö saivat hieman erilaisen kesäpestin Hyvinkään kaupungilta, kun heidät valittiin #Hyvinkäy-kampanjan kasvoiksi.
Ihan Hyvinkään rautatieaseman tuntumassa sijaitsee ravintoloita, kauppoja ja asuinkerrostaloja. Yhdessä niistä on Natalia Salmelan uusi koti, joskin väliaikainen sellainen.
Vuonna 1934 rakennetun talon asunto on valoisa ja viihtyisä 90 neliöinen huoneisto. Seinillä on taidetta ja pöydällä kukkia. Salmela ja toinen niin ikään Hyvinkäälle oman asuntoonsa muuttanut Esko Kyrö istuvat sohvalla keskellä olohuonetta.
"Ihmisen on hyvä olla täällä Hyvinkäällä"
Kaupunki tarjoaa molemmille bloggaajille asunnot ja maksaa palkan koko kuukaudesta. Heidän tehtävänsä on kirjoittaa blogeihinsa kokemuksia Hyvinkäästä ja somettaa. He asuvat Hyvinkäällä 20.5.-16.6. välisen ajan.
– Viikko takana ja kolme vielä edessä. Ihmisen on hyvä olla täällä Hyvinkäällä, Salmela kertoo ensimmäisen viikon tunnelmia.
– Ihan hyvä meininki on ollut, vähän vielä hakemista, Kyrö pohtii.
Salmela ja Kyrö uskovat, että heidät valittiin tehtävään heidän erilaisten persoonallisuuksiensa vuoksi. Molemmilla on tarjottavanaan erilaisia näkemyksiä.
Arjen lisäksi aktiviteetteja
Kaupunki aloitti #Hyvinkäy-kampanjan toivoen sen tuovan esiin Hyvinkään tarjoamia mahdollisuuksia asuinpaikkakuntana.
Salmelan mukaan kyseessä on uusi, erilainen tapa tehdä kaupunkimarkkinointia. Salmela ja Kyrö ovat molemmat somepersoonia. Vaikuttajamarkkinointi on heille tuttua, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun kaupunki käyttää heidän osaamistaan hyväkseen.
– Itse valikoiduin tähän varmasti siksi, että olen seikkailunhaluinen ihminen ja lähden kaikkeen mukaan. Uskon myös, että minun kohderyhmääni kiinnostavat nämä teemat, mitä täällä käsitellään. Itse käsittelen asumista ja hyvinvointipuolta, Salmela miettii.
Salmela kirjoittaa suosittua White Trash Disease -blogia. Kyrön blogi kantaa nimeä E20. Bloggaajat tunsivat toisensa ennalta.
Bloggaajat käyvät päivätöissä Helsingissä
Kuukauden tehtävänkuva ei kuitenkaan ole vain istua ja ihmetellä Hyvinkäätä. Molemmat käyvät päivätöissä ja vapaa-aika menee kaupungin tarjoamiin aktiviteetteihin.
Salmela kulkee junalla töihin toimistolleen Helsinkiin. Kyrö ajaa autolla töihin Vantaalle kouluun, jossa hän toimii luokanopettajana.
– Hyvä kesätyö näin luokanopettajalle, Kyrö naurahtaa.
Salmela ja Kyrö ovat jo ehtineet kierrellä kaupunkia, tutustua paikallisiin ravintoloihin, katsoa stand up -esitystä ja pesäpalloa. Ensimmäinen viikko on siis ollut kiireinen.
Huomiota on riittänyt
Hyvinkään kaupunki on käyttänyt kampanjaan 35 000 euroa.
– Se ei ole meidän palkka, vaan koko kampanjan budjetti, Salmela korostaa.
Tempaus on jakanut osittain mielipiteitä. Sosiaalisessa mediassa on noussut esiin kommentteja, joissa mietitään, onko kyseessä paras mahdollinen tapa käytätä kaupungin rahoja.
Salmelan mukaan kampanja on ollut jo ensimmäisen viikon jälkeen erittäin onnistunut. Molemmat ovat saaneet jo paljon kommentteja tuntemattomilta ihmisitä ja kampanja on huomioitu isosti mediassa.
– Huomiota on ainakin piisannut, ja sitähän tällä nimenomaan haettiin, Salmela kertoo.
– Ihmisten reaktiot ovat olleet ihan mielettömän hyviä. Käytiin ottamassa muun muassa kaupunginjohtajankin kanssa selfie, oli oikein mukava äijä, Kyrö kertoo esimerkkinä.
"Pääsee kurkistamaan oikeaan arkeen"
Suomessa ei ole vielä nähty samanlaista markkinointia, vaan #Hyvinkäy on ensimmäinen laatuaan. Salmela ja Kyrö ovat molemmat vahvasti sitä mieltä, että vaikuttajamarkkinointi on tehokasta.
– Olen tehnyt tätä yli kahdeksan vuotta päivätyökseni ja olemme huomanneet, että tällä saa selkeitä tuloksia.
Kampanjan idea oli saada näkyvyyttä Hyvinkään kaupungille. Salmelan mielestä tavoite on jo nyt saavutettu.
– Onhan tämä erilaista kyllä, tässä pääsee kurkistamaan siihen oikeaan arkeen. Näkisin, että tämä on tehokasta ja vähän erilaista, Kyrö miettii.