Helsinkiläisnainen vie perheensä vuodeksi Lappiin ja jakaa elämäänsä sosiaalisessa mediassa päivittäin: "Meidän perheen kautta sitoutetaan ihmiset rakastamaan Sodankylää"

Tubettaja Inari Fernandezin perhe muutti tällä viikolla vuodeksi Sodankylään, ja hän jakaa kokemuksensa Äidin puheenvuoro -nimisellä Youtube-kanavallaan. 

Fernandezin perhe asui Helsingissä Lauttasaaressa, mutta tällä viikolla oli aika muuttaa. 

– Urbaanista kaupunkiperheestä tulee sodankyläläinen perhe ainakin vuodeksi, katsotaan mitä tapahtuu sen jälkeen, Fernandez kertoo.

Fernandezin perhe on aina asunut kaupungissa ja esimerkiksi liikkunut töihin pyörällä tai julkisilla kulkuvälineillä.

– Nyt tulee aikamoiset elämänmuutokset, kun lapset menevät yhdestä Suomen suurimmasta ala-asteelta pieneen kyläkouluun, jossa on 40 oppilasta.

Ajatus heräsi Sodankylän Lidlissä

Fernandezin perhe päätti puoli vuotta sitten, että he haluavat muuttaa Lappiin, ja alkoivat miettiä keinoja siihen.

Inari Fernandez on vuoden ollut pääammatiltaan tubettaja, eli hän tekee videoita Youtube -palveluun. Sitä ennen hän teki töitä muun muassa viestinnän parissa. Perhe keksi ottaa yhteyttä lappilaisiin kuntiin ja ehdottaa yhteistyötä.

Useampikin kunta innostui ajatuksesta, mutta perhe päätyi valitsemaan Sodankylän. Perhe oli vuosi sitten matkalla Lappiin, kun ajatus sinne muutosta heräsi Sodankylän Lidl- ruokakaupassa.

– Se oli intuitiivinen kokemus, Fernandez kertoo.

Hyviä vaihtoehtoja oli useampiakin, mutta opettajana työskentelevän perheenisän saama vuoden kestävä sijaisuus Sodankylästä lopulta sinetöi päätöksen.

Fernandez aikoo työkseen kertoa videoillaan perheen arjesta Lapissa, joka ikinen päivä. Sisältöä jaetaan myös kaikkiin muihin Fernandezin somekanaviin.

Fernandez laskuttaa Sodankylän kuntaa yrityksensä kautta, ja osa tuloista tulee yhteistyökumppaneilta vaatetusyritys Reimalta ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:lta.

– Punainen lanka on arki Sodankylässä, Fernandez kertoo.

– Meidän perheen arki koulunkäynnistä, harrastuksista, työssäkäymisestä ja luonnossa liikkumisesta lähtien.

Kunnat käyttävät sometähtiä markkinoinnissaan

Sodankylän kunta saa yhteistyöstä näkyvyyttä, minkä toivotaan houkuttelevan lisää asukkaita ja matkailijoita. Fernandez kertoo, että brändillisesti tämä on kunnalle vaikuttava ja pitkäkestoinen markkinointikeino.

– Meidän perheen kautta sitoutetaan ihmiset rakastamaan Sodankylää ja sodankyläläisiä.

Tämänkaltaiset yhteistyöt eivät ole täysin poikkeuksellisia; tubettaja Natalia Salmela on viettänyt kuukauden Hyvinkäällä ja raportoi siitä Instagram -somepalveluun.

Fernandezilta on myös kysytty, voisiko hän vuoden jälkeen vaihtaa kaupunkia ja aloittaa samankaltaisen yhteistyön heidän kanssaan. Fernandez ei tyrmää ajatusta, mutta haluaa rauhassa katsoa minkälaista elämä Sodankylässä on.

– Minähän uskon ihan vakaasti, että me voisimme myös jäädä sinne joksikin aikaa.

Katso Fernandezin haastattelu kokonaisuudessaan yllä olevalta videolta!

Lue myös:

    Uusimmat