Välimeren yllä viime torstaina sattuneeseen lentoturmaan liittyy useita outoja yksityiskohtia. EgyptAirin lento 804 Pariisista Kairoon katosi tutkasta mukanaan 66 ihmistä toistaiseksi täysin tuntemattomasta syystä.
1. Mystinen savu
Koneen varoitusjärjestelmä hälytti savusta ennen turmaa. Savuhälytyksiä oli tutkijoiden mukaan useissa eri osissa konetta kolme minuuttia ennen kuin yhteys koneeseen menetettiin. Hälytysten syytä ei vielä tiedetä.
2. Muut varoitusviestit
Ilmailualan sivusto Aviation Herald kertoo, että kone oli lähettänyt yhteensä seitsemän hälytysviestiä lentokoneiden ja maa-asemien välisen ACARS-viestijärjestelmän kautta. Viestit tulivat kolmen minuutin sisällä. Sivuston mukaan niistä kaksi liittyi savuun, loput olivat ylläpitoviestejä muun muassa ikkunoiden lämpöantureista. Sivusto kertoo saaneensa tiedot kolmesta toisistaan riippumattomasta lähteestä.
3. Epäselvyyttä hätäkutsusta
Lentoyhtiö kertoi aluksi, ettei kapteeni lähettänyt koneesta hätäviestiä. Myöhemmin yhtiö väitti, että Egyptin armeija olisi kuullut koneen hätäviestin. Armeija kiisti tiedon. Kreikkalaisviranomaisten mukaan kone ei lähettänyt hätäkutsua eikä kapteenin viimeisessä yhteydenotossa ollut mitään epätavallista. Sunnuntaina alkoi levitä tietoja, joiden mukaan koneen kapteeni olisi sittenkin tehnyt hätäkutsun. Ranskalaisten ilmailulähteiden mukaan kapteeni kertoi hätäkutsussa tekevänsä pakkolaskun koneen täyttävän savun takia.
4. Kova syöksy?
Koneen on kerrottu syöksyneen voimakkaasti useita kilometrejä, ennen kuin se katosi tutkasta. Lisäksi kone ilmeisesti heittelehti voimakkaasti. Kreikan ilmailuviranomaiset yrittivät välittömästi jäljittää konetta, mutta siitä on onnistuttu toistaiseksi löytämään vain osia.
Viime yönä Egyptin lennonjohto kuitenkin kiisti koneen heittelehtimisen sekä syöksyn vedoten tutkatietoihin. Egyptiläisviranomaisten mukaan kone ei menettänyt korkeuttaan, vaan pysyi tutkasta katoamiseensa asti 11 kilometrissä kuten pitikin. Tiedossa ei ole, mikä selittää viranomaisten toisistaan poikkeavat tiedot.
5. Hämminkiä koneen osista
EgyptAir kertoi jo turmailtana, että koneen hylystä olisi löytynyt osia läheltä kreikkalaista Karpathosin saarta. Myöhemmin yhtiö kertoi, etteivät löydökset olleetkaan turmakoneesta. Egyptin armeija julkaisi lauantaina ensimmäisiä kuvia turmakoneen osista. Tutkinnassa on löytynyt lisäksi matkustajien henkilökohtaisia tavaroita, lentokoneen istuimia ja jopa ruumiinosia. Koneen runko on vielä kadoksissa.
1:09
6. Mustat laatikot
Egypti kumosi sunnuntaina mediatiedot siitä, että koneen mustat laatikot olisi paikannettu. presidentti Abdel Fattah al-Sisi kertoi, että laatikoita etsimään on lähetetty sukellusvene, joka tekee etsintöjä jopa kolmen kilometrin syvyydessä. Mustat laatikot lähettävät signaalia noin kuukauden ajan.
7. Syy yhä arvoitus
Turmapäivänä terrori-isku oli vahvasti esillä spekulaatiossa lentoturman syistä. Egyptin ilmailuministeri sanoi, että terrori-isku on teknistä vikaa todennäköisempi syy. Sittemmin kommenteissa on korostettu, ettei mitään syitä voi sulkea pois. Turman syistä ei olla vieläkään tämän viisaampia. Kone oli yleisesti käytössä oleva Airbus A320, jota pidetään hyvin luotettavana.
8. Missä ilmoitus?
Jos kyseessä oli terrori-isku, kukaan ei ole vielä ilmoittautunut sen tekijäksi. Tutkijalähteen mukaan kukaan matkustajista ei ollut yhdelläkään terrorismiseurantalistalla.
9. Kolme turvamiestä
Koneen henkilökuntaan kuului kolme turvamiestä. Asiantuntija David Soucie arvioi CNN:lle, että määrä on epätavallinen. Hän kuitenkin huomauttaa, että turvamiehiä sijoitellaan sattumanvaraisesti, eikä asialla välttämättä ole merkitystä.
10. Hyytävät yhteensattumat
New York Times -lehti on kertonut, että turmakoneen pohjasta löytyi uhkausviesti kaksi vuotta sitten. Viestiin oli kirjoitettu arabiaksi: ”Tuomme tämän koneen alas." Lisäksi mukana olivat sanat "petturi" ja "murhaaja".
EgyptAirin mukaan asialla oli työntekijöitä Kairon lentokentältä. Nimettömät viranomaislähteet kertovat lehdelle, että viestin tulkittiin tuolloin viittaavan sisäpolitiikkaan ja presidentti Abdel Fattah el-Sisiin, joka syrjäytti Mohamed Mursin vuonna 2013.
Karmiva yhteensattuma on myös ilmeisesti turmalennolla mukana olleen lentoemännän Facebookissa julkaisema kuva. Hän päivitti Facebookiin vuonna 2014 kuvan, jossa lentoemäntä kävelee matkalaukkua vetäen rantavedessä, ja taustalla näkyy uppoamassa oleva lentokone nokka vedessä.