Iranin matkustajakoneturmaan johtaneissa tapahtumissa on yhä useita hämmentäviä yksityiskohtia.
Ukraina International Airlinesin matkustajakone syöksyi maahan varhain keskiviikkoaikana Suomen aikaa. Teheranista Kiovaan matkalla ollut kone putosi pian nousunsa jälkeen. Kaikki koneen 176 ihmistä saivat surmansa. Joukossa oli muun muassa 17 ruotsalaista, joista nuorimmat olivat kaksi alle 10-vuotiasta poikaa.
Lue myös: Uutta tietoa Iranin tuhoisasta lentoturmasta: Matkustajakoneen lentäjä yritti kääntyä takaisin kentälle ennen onnettomuutta
Ohjusisku, järistys ja lentoturma samana aamuna
Salaliittoteoriat alkoivat velloa heti turman jälkeen, sillä Iran oli toimillaan otsikoissa muutenkin samana aamuna.
Vain muutamaa tuntia ennen turmaa Iran oli ampunut 22 ballistista ohjusta Yhdysvaltain ja sen liittouman sotilastukikohtiin Irakissa. Tehottomaksi jäänyt isku oli kosto Yhdysvaltain viime perjantain lennokki-iskusta, jossa surmansa sai muun muassa iranilaiskomentaja Qassem Suleimani, jota pidettiin jopa maan presidenttiä vaikutusvaltaisempana ihmisenä.
Iranin viranomaisten mukaan yhteyttä ohjusiskun ja koneturman aikana ei kuitenkaan ole, vaan kone kärsi alustavan onnettomuustutkintaraportin mukaan teknisestä ongelmasta.
1:54
Ja vielä kun tässä ei olisi ollut yhteen maahan yhdelle aamulle tarpeeksi, koettiin Iranissa keskiviikkoaamuna myös maanjäristys lähellä Bushehrin ydinvoimalaa. Voimakkuudeltaan 4,5 ollut järistys ei kuitenkaan vaurioittanut laitosta, mutta seitsemän ihmisen kerrotaan loukkaantuneen.
Juuri huollettu hyväkuntoinen kone muuttui tulipalloksi
Turmakoneen tekniseen ongelmaan johtaneet syyt ovat vielä suurelta osin hämärän peitossa. Boeing 737-800 -konemallia on pidetty yhtenä maailman turvallisimmista ja vuonna 2016 Yhdysvalloissa valmistettu kone oli huollettu vain kaksi päivää ennen turmaa.
Jostain syystä yksi koneen moottoreista syttyi iranilaisuutistoimisto Irnan mukaan tuleen heti nousun jälkeen. Liekehtivä kone tallentui myös videolle ennen kuin se syöksyi tulipallona maahan.
Lue myös: Videolle tallentui hetki, kun suuri matkustajakone putosi Iranissa – tulipallo syöksyy maahan ja räjähtää
Turman tutkintaraporttiin haastateltiin turman niin maasta kuin ilmastakin (ukrainalaiskoneen yllä lentäneessä koneessa) todistaneita. Myös heidän mukaansa kone oli tulessa ja roihu voimistui ennen maahansyöksyä. Koneen lentäjä yritti myös kääntää konetta takaisin kentälle.
Miksei hätäviestiä kuulunut?
Ihmetystä on myös herättänyt, miksei koneesta lähetetty minkäänlaista hätäviestiä. Lentoturmatutkinnan johtaja Hassan Razaeifar sanoi the Telegraphin mukaan, ettei koneen lentäjä pystynyt enää viime hetkillä kommunikoimaan lennonjohdon kanssa.
Oliko syynä se, että lentäjä halusi viimeisenä tekonaan keskittyä siihen, ettei kone syöksy asuinalueelle? Brittilehti Telegraphin haastattelemien silminnäkijöiden mukaan lentäjä näytti pyrkivän lentämään kohti jalkapallokenttää.
IS: Kone nousi ilmaan normaalisti
Ilta-Sanomien haastattelemien ilmailuasiantuntijoiden mukaan koneen signaalilähettimen, eli transponderin lentodatassa ei näy mitään poikkeuksellista lennon alussa. Koneen lentonopeus ja -korkeus ovat olleet normaaleja, mikä asiantuntijoiden mukaan tosin on mahdollista, vaikka yksi moottoreista olisi tulessa.
Kun signaalilähetin sammui, kone oli Teheranin Parandin lähiön yllä, mutta koneen jäänteet löytyivät 19 kilometriä itään Parandista. Kone on siis lentänyt pimeänä useamman minuutin ajan.
Toistaiseksi luotettavin teoria koneen maahansyöksypaikasta, on edellä mainittu kuljettajan yritys välttää isompi tragedia ja ohjata maahan syöksyvä kone mahdollisimman kauas asuinalueelta. Tai sitten lentäjä yritti epätoivoisesti kaartaa takaisin Teheranin lentoasemalle.
Konflikti vaikeuttaa tutkintaa
Turman todellisten syiden selvittämistä vaikeuttaa Iranin ja Yhdysvaltain välinen konflikti.
Iranin luottamuspula Yhdysvaltoihin on niin merkittävä, etteivät Iranin siviili-ilmailun viranomaiset aio luovuttaa ukrainalaiskoneen kahta mustaa laatikkoa tutkittavaksi yhdysvaltalaiselle Boeing-lentoyhtiölle tai Yhdysvaltain viranomaisille.