Iäkkäille autoilijoille ajokorttia uusittaessa tehtävät lääkärintarkastukset eivät toimi tarpeeksi hyvin. Näin sanoo Liikenneturvan suunnittelija Aulikki Schrey.
Ajokortin omistaja joutuu Suomessa uusimaan korttinsa ensimmäisen kerran kokonaan 70-vuotiaana. Sen jälkeen lääkärintarkastuksessa käydään viiden vuoden välein.
– Määrällisesti tarkastuksia on riittävästi. Niiden sisältöä pitäisi kuitenkin parantaa, Aulikki Schrey sanoo.
Nykyisin tarkastuksissa käydään läpi terveydentila ja näkökyky sekä keskustellaan.
– Vaarana on, että joltakin kuljettajalta otetaan kortti pois turhan helposti tai väärin perustein. Joku toinen taas saa jatkaa autoilua, vaikkei siihen olisi enää edellytyksiä. Lääkärin arvion pitäisi osua aina oikeaan. Tätä ollaan nyt tarkistamassa: sosiaali- ja terveysministeriössä toimii työryhmä, jonka tarkoituksena on kehittää tarkastusta tunnistamaan oikeasti liikenteelle vaaralliset ihmiset.
Tarkastusten painopistettä pitäisi Schreyn mielestä myös siirtää vanhempiin ikäryhmiin.
– Suurimmalle osalle 70-vuotiaista nämä lääkärintarkastukset voivat olla jopa turhia, koska sen ikäisten terveys on hyvä, Aulikki Schrey sanoo.
Tarvittaessa kuljettajia voidaan kuitenkin edellyttää tulemaan tarkastuksiin esimerkiksi etenevän sairauden takia useammin kuin viiden vuoden välein.
– Säännöllisten seulontojen lisäksi lääkäreillä on ilmoitusvelvollisuus. Se tarkoittaa sitä, että minkä tahansa ikäinen potilas pitää koska tahansa ilmoittaa poliisille, jos hän on pysyvästi menettänyt ajokykynsä, Schrey sanoo.
Studio55.fi/Piia Simola
Kuvat: Colourbox.com
Oletko vielä ajokuntoinen? Tarkkaile näitä hälytysmerkkejä!
Kortti pois? Näin iäkkäät siihen suhtautuvat
Ajokortille yläikäraja? Näin vastataan Liikenneturvasta
Iäkkään kuljettajan vaaranpaikat - näissä tilanteissa rytisee!
Hups! Näin hullusti suomalaiset selittelevät liikennetörttöilyjään vakuutusyhtiöille
Liikenneturva: Tämä olisi pelastanut kymmeniä kuolemalta
Nämä ovat suomalaisten pahimmat mokat liikenteessä!
Moottoripyörämatkalla 50-luvulla - Nuoret pojat kohtasivat Pariisin vaarat
Moottoriurheilun varjopuoli: Tinke on nähnyt uransa aikana monta onnettomuutta