Jokainen ajattelee olevansa hyvä kuski. Liikenteessä on helppo kuvitella vain muiden sortuvan virheisiin, mutta tiedätkö sinä mitkä asiat huomioimalla voit vähentää onnettomuusriskiä? Anna-Liisa Tarvainen Liikenneturvasta jakaa vinkit, jotka voivat pelastaa henkesi.
Voit itse vaikuttaa turvallisuuteesi liikenteessä. Monet sortuvat samoihin virheisiin, mikä näkyy suoraan liikennekuolemien määrässä. Tunnistatko itsesi tekemästä näitä virheitä?
Vireystasot kuntoon
Pelkkä alkoholi ei vie vireystasoja alas. Väsymys heikentää ajokuntoa huomattavasti ja voi johtaa jopa rattiin nukahtamiseen. Omaa vireystilaa pitää tutkia jo ennen ajoon lähtemistä.
Ajaminen pitäisi jättää muille myös sairaana.
– Täytyy muistaa näin flunssa-aikana, että jos on kauhean kipeä pää, sattuu ja särkee jonnekin ja silmät tihruttavat, niin kannattaa miettiä, onko edes voimia lähteä autolla, Anna-Liisa Tarvainen sanoo.
Vyöt kiinni
Vaikka Suomessa turvavyön käyttöaste onkin korkea, vuosittain säästyisi moni henki, jos turvavyö olisi ollut kiinni.
– Nimenomaan niin, että myös takapenkkiläiset laittavat turvavyöt, ja vöitä ei unohdeta lyhyillä taajamamatkoillakaan.
Pysähdy suojatielle
Yksi pahimmista virheistä, mitä autoilija voi tehdä, on olla pysähtymättä suojatien eteen silloin, kun viereisen kaistan auto siihen pysähtyy.
– Tämä on hengen päälle käyvä vakava virhe. Näkee päivittäin, että suojatien eteen on jo pysähtynyt toinen auto, ja jos siinä on toinen kaista rinnalla, niin siitä painetaan ohi. Se on kuin viritetty ansa, kun yksi antaa tietä ja toinen vieressä ei annakaan.
– Laajemminkin suomalainen suojatiekulttuuri on huono. Pitäisi lähteä siitä, että autoilija antaa tietä jalankulkijalle.
Hanki peliaikaa
Tänä talvena on autoilijoita koeteltu hankalilla keliolosuhteilla. Itselleen voi hankkia lisää peliaikaa oikealla ajotavalla. Turvavälin jättö jää monelta tekemättä, vaikka näkyvyys olisi erittäin huono.
– Toinen asia on tilannenopeus. Nostaisin sen vielä tärkeämpään arvoon. Vaikka liikennemerkissä lukisi mitä tahansa, jos olosuhteet ovat todella hankalat, nopeutta ei voi ottaa merkistä. On osattava tietää fiksu tilannenopeus, Tarvainen kertoo.
Navigaattorit kuntoon ennen matkaa
Navigaattorilaitteet ovat yleistyneet hurjasti viime vuosina. Tämä on tuonut ihan uudenlaisen riskin liikenteeseen, koska ne voivat olla myös suuri häiriötekijä.
– Kaikki säädöt navigaattoreihin ja matkapuhelimiin kannattaa tehdä ennen kuin lähtee liikkeelle. Jos kesken ajon rupeaa hakemaan ja ohjelmoimaan laitetta, se voi johtaa isompiin tai pienempiin mälleihin.
Liikenteessä voi jopa sekunnin murto-osan häirintä ajon aikana olla kohtalokasta.
Muut maat edenneet turvallisuusvertailussa paremmin
Kun verrataan liikennekuolemien määrää Euroopan mittakaavassa, on Suomen sija heikentynyt. Viime vuosina muut maat ovat edistyneet tilastollisesti paremmin. Viime vuosi oli Suomelle liikennekuolemien määrässä takaisku.
– Ei voida kuitenkaan suoraan sanoa, että meillä kuljettajat olisivat huonompia kuin muualla. Esimerkiksi juuri suojatieasiassa näkyy selvä kulttuuriero. Palautetta tulee, että monissa muissa maissa on turvallisempi olo ylittää tietä, koska autoilijat lähtökohtaisesti antavat tietä, Tarvainen kertoo.
Studio55.fi/Eeva Lähteenmäki
Oletko vielä ajokuntoinen? Tarkkaile näitä hälytysmerkkejä!
Kortti pois? Näin iäkkäät siihen suhtautuvat
"Iäkkäiden kuljettajien ajokyvyn seurantaa parannettava"
Ajokortille yläikäraja? Näin vastataan Liikenneturvasta
Iäkkään kuljettajan vaaranpaikat - näissä tilanteissa rytisee!
Hups! Näin hullusti suomalaiset selittelevät liikennetörttöilyjään vakuutusyhtiöille
Liikenneturva: Tämä olisi pelastanut kymmeniä kuolemalta
Moottoripyörämatkalla 50-luvulla - Nuoret pojat kohtasivat Pariisin vaarat
Moottoriurheilun varjopuoli: Tinke on nähnyt uransa aikana monta onnettomuutta