Alle 25 000 eurolla ei vielä kummoista sporttia saa, mutta jos 3-ovinen pikkuauton koppa riittää, Ibiza Cupra on mielenkiintoinen vaihtoehto terhakkaa sporttia etsivälle.
Tykkäsimme
- Sopivan pirteästä ja vahvasti vääntävästä moottorista
- Mukautuvasta iskunvaimennuksesta
- Elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto vähentää puskemista
- Hyvästä hinta-teho-suhteesta
Emme tykänneet
- Saatavana vain kolmiovisena
- Ohjauksessa voisi olla enemmän tuntoa
- Ajofiilis ei yhtä hauska kuin parhaissa kilpailijoissa
- Korimallin ikä näkyy yksityiskohdissa
Hinta alkaen 24 183 €
VW-konsernin 1,8-litrainen bensaturbo on tulossa vähitellen elinkaarensa päähän, mutta uskolliselle puurtajalle löytyy onneksi vielä käyttöä. Ja hyvä niin, sillä koneessa on puolensa. Nyt se on löytänyt tiensä Ibizan sporttiversioon, eli se on korvannut 1,4-litraisen bensaturbon. Tämä on ilahduttava vastakohta nykyiselle downsizing-buumille.
Uuden moottorin myötä Ibiza Cupran teho on kasvanut 12 hevosvoimalla vanhaan 1,4-litraiseen verrattuna, mutta voimaa on tullut rutkasti lisää. Maksimivääntö on myös käytössä entistä laajemmalla alueella. Tämä on hyvä, sillä autossa on aina käsivaihteisto, ja riittävä voima tarkoittaa sitä, ettei keppiä tarvitse vispata koko ajan.
Hyvistä tehoista huolimatta Ibiza Cupra ei ole korostetun sporttinen, eli se on sopivan mukava vielä arkiajoihinkin. Tässä auttaa tosin se, että auton alta löytyy mukautuva iskunvaimennus; sitä voi säätää ohjaamosta löytyvän ajotila-asetuksen avulla joko sporttisempaan tai mukavampaan suuntaan – ihan miten kuski haluaa. Järjestelmä on vakiovaruste. Järjestelmä pelittää hienosti. Tiukemmalle mutkatielle tultaessa jousitus jäykistyy 20 prosenttia sport-nappulaa painettaessa.
Jotta Ibiza pystyy käsittelemään sen etupyörille jaettavan voiman mahdollisimman tehokkaasti, etuakselilta löytyy elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukitustoiminto, joka matkii jarrujen avulla mekaanisen lukon toimintaa. Järjestelmä siis jarruttaa aina toista etupyörää mutkassa tarpeen mukaan. Tämä tasapainoittaa kulkua mutta myös tekee Ibizasta nopeamman mutkissa.
Kasvaneen tehon ja voiman myötä Seat on parantanut myös Ibiza Cupran hidastuvuutta. Jarrulevyjen halkaisija on kasvanut 22 millillä edeltäjästä, eli kiekkojen halkaisija on nyt 310 mm.
Reilun 24 000 euron hintaa voi pitää kohtuullisena tämän tehoisesta autosta, vaikka kyseessä onkin pikkuauto. Samalla moottorilla varustettu VW Polo GTi, jossa on tosin DSG-automaatti, maksaa lähes 30 000 euroa. Se on puolestaan enemmän kuin mitä maksaa 180-heppainen ja 1,8-litraisella turbolla varustettu Seat Leon DSG-vaihteistolla ja FR-varusteilla.
Hintaa katsoessa pitää huomioida myös se, että vakiovarustelu on kattava. Hintaan kuuluvat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet 215/40-renkailla, tuplaksenonit kaarrevaloilla, etusumuvalot kulmavalotoiminnolla, LED-päiväajovalot ja LED-takavalot, alumiinipolkimet, Cupra-ratti ja Cupra-etuistuimet. Mukavuutta matkan tekoon tuovat puolestaan automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin sekä Media System Colour -audiojärjestelmä.
Seat Ibiza SC Cupra
Moottori 1 798 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 141 kW (192 hv) / 4 300-6 200 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 450-4 200 r/min
0-100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 6,2 l/100 km
CO2-päästöt 145 g/km
Mitat Pituus 4 055 mm, leveys 1 693 mm, korkeus 1 420 mm, akseliväli 2 469 mm
Omamassa 1 260 kg
Tavaratila 292-930 l
Galleria
Kuvat: Vesa Eskola