Renault Talisman korvaa jo muutama vuosi sitten myynnistä kadonneen Lagunan. Ranskalaiset tietävät, että edessä on näytön paikka.
Suomeen kevät 2016
Hinta avoinna
Ah, nuo ranskalaiset. Ranska on jotenkin omanlaisena kansa, joka tykkää tehdä asioita omalla tavallaan. Tästä on seurannut automaailmaan paljon hyvääkin. Ranskalaiset ovat opettaneet muille etenkin sen, mitä mukavuus tarkoittaa. Myös ranskalaisessa tyylissä on oma vetovoimansa.
Talismanissa mukavuus tarkoittaa – ainakin huippuversioissa – sitä, että auton asetuksia pystyy säätämään hyvin monipuolisesti itselleen mieluisaksi. Järjestelmä kulkee nimellä Multi-Sense. Tarjolla olevien esiasetusten lisäksi auton säädöt voi hakea mieleisekseen myös melko vapaavalintaisesti. Säädettäviä ominaisuuksia ovat ohjaus, nelipyöräohjaus, iskunvaimennus, moottorin toiminta, lämmönsäätö, näyttö sekä moottoriäänet. Ohjauksen voi siis säätää esimerkiksi urheilullisemmaksi eli hieman raskaammaksi, jousituksen voi säätää mukavuuspainotteiseksi ja moottorin äänet lähes kuiskaavan hiljaiseksi.
Aistien valtakuntaan kuuluvat myös tarjolla olevat Bosen 13 kaiuttimen ja kahden subwooferin Surround Sound -audiojärjestelmä sekä hierovat etuistuimet. Ja jos meno kuumottaa liikaa, etuistuimiin on tarjolla myös ilmastointi eli ne puhaltavat viileää ilmaa hikiseen peffaan.
Auton tyyli ja samalla aistikkuus muuttuu selvästi varustetasojen myötä. Tähän vaikuttaa etenkin kojelaudan näyttö, joka on perusversiossa 4,2-tuumainen tavallinen radionäyttö. Keskimmäisessä varustetasossa on 7-tuumainen kosketusnäyttö ja parhaassa varusteversiossa näyttö kasvaa 8,7-tuumaiseksi ja on pystysuuntainen. Tällainen näyttö oli kaikissa koeajoautoissa.
Verhoiluun on tarjolla myös ylellisen runsaasti nahkaa, ja sen yhteyteen saa jalopuujäljitelmää, joka näyttää ihan hyvältä. Estetiikka on pääosin kunnossa. Ja toki tarjolla on nykytyyliin myös tunnelmaa kohottavaa sisätilojen valaistusta, josta huolehtivan listojen alle piilotetut LED-valonauhat. Valaistuksen sävyä voi myös vaihtaa tunnelman mukaan.
Kaikilla herkuilla varustettuna Talisman on lupaava tulokas kovin kilpailtuun isojen perheautojen luokkaan. Uusi VW Passat on asettunut riman tässä luokassa kovin korkealle. Talisman pyrkii haastamaan kilpailijansa etenkin persoonallisuudellaan. Ja näköaisti lienee monelle aisteista se tärkein, ja sitä Talisman ainakin ruokkii. Auto on elegantin kaunis.
Tykkäsimme
- mukavuudesta
- tiloista
- voimalinjoista
Emme tykänneet
- hinnat alkaen -versio ja huippumalli lähes kuin kaksi eri autoa, erilaisiin ominaisuuksiin perehtyminen vaatii aikaa ja vaivaa
MIKÄ Renaultin uuden tulemisen kulminointipiste. Iso perheauto, joka haastaa Toyota Avensiksen, Skoda Superbin ja VW Passatin ranskalaisella olemuksellaan.
KENELLE Yhtä hyvin perheellisille kuin myös yrityskäyttöön. Sedan ei ole korimallina Suomessa kaikista kätevin, mutta onneksi farmari tulee sekin tarjolle vielä ennen seuraavaa kesää.
AJETTAVUUS Talismanin erikoisuus on lisähintaan saatava nelipyöräohjaus, jonka yhteydessä on aina mukautuva iskunvaimennus. Nelipyöräohjaus toimii tuttuun tapaan niin, että alhaisemmilla kaupunkinopeuksilla takapyörät kääntyvät aavistuksen eri suuntaan kuin eturenkaat. Auto on näin ketterämpi tiukemmissa käännöksissä. Nopeuden kasvaessa takapyörät kääntyvät samaan suuntaan eturenkaiden kanssa. Tämä tekee autosta vakaamman mutkiin ajettaessa. Ohjaus on perusasetuksilla tehostettu melko kevyeksi, mutta samalla ohjaukseen on lisätty kuitenkin keinotekoinen vaste. Tämä häiritsee hieman alhaisemmissa nopeuksissa. Urheilullisempi asetus jäykistää ohjausta sitten ehkäpä jo aavistuksen liikaakin.
SUORITUSKYKY Ajoimme ensikoeajolla sekä bensa- että dieselmalliston huippuversiot, siis 1,6-litraisen ja 200-heppaisen bensaturbon sekä 1,6-litraisen ja 160-heppaisen tuplaturbodieselin. Ne molemmat liikuttavat Talismania rivakasti ja moottorin väkevän väännön ansiosta myös joustavasti ilman suurta draamaa. Taloudellisuuspuolikin on virallisella EU-mittatikulla kunnossa.
TILAT Talisman on 4,85 metriä pitkänä isohko auto ja sellaiseksi myös hyvin tilava. Pitkä akseliväli näkyy väljinä takajalkotiloina, ja 608-litrainen tavaratila on erinomaisen kokoinen. Lastausaukon ahtaus rajoittaa tosin tuon tilan maksimaalista hyödyntämistä. Kuljettajan istuimessa on runsaasti säätövaraa, ja parhaissa istuimessa on todella monipuoliset sähkösäädöt kuudella muistipaikalla. Istuimet myös lämpenevät sekä viilenevät, ja varustelistalta löytyy myös lämmitettävä ratti.
MALLISTO Myynti alkaa maaliskuussa sedanilla, mutta farkku seuraa pian perässä. Moottorivaihtoehtoja on viisi. Bensakone on 1,6-litrainen ja joko 150- tai 200-heppainen. Kummankin jatkeena on aina 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Diesel on joko 1,5-litrainen (110 hv) tai 1,6-litrainen (130 tai 160 hv). Pienin diesel on aina manuaali, 130-heppaisen nakuttajan saa myös automaattina, ja 160-heppainen on aina automaattivaihteinen.
Renault Talisman TCe 200 EDC
Moottori 1 618 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 147 kW (200 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 260 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 237 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4 848 mm, leveys 1 869 mm, korkeus 1 463 mm, akseliväli 2 808 mm
Omamassa 1 430 kg
Tavaratila 608 l