MTV Uutiset kertoi viikonloppuna yhä useamman koulun siirtyneen sanalliseen todistukseen perinteisen numerotodistuksen sijaan. Uutinen kirvoitti lukijoilta hurjan määrän kommentteja uudistuksen puolesta ja sitä vastaan.
Keräsimme saamiamme viestejä yhteen, mutta kerrataan kuitenkin ensin mistä on kysymys.
Kunnat voivat siis itse päättää, annetaanko kouluissa numero- vai sanallinen todistus. Ainoa poikkeus on se, että vuosiluokilla 8 ja 9 on annettava numerotodistus.
Esimerkiksi Jyväskylä on luopunut numeroiden antamisesta kokonaan ala-asteella. 7-9 luokalla todistukseen tulevat numerot, mutta myös sanallinen arviointi.
Joensuussa sanallisen todistuksen saavat 1-3 luokkalaiset ja nelosella oppilaan käteen annetaan ensimmäisen kerran numerotodistus.
Helsingissä taas arviointi on aina sanallista vuosiluokilla 1-2 ja vuosiluokilla 3-7 arviointi voi olla sanallista tai numeraalista tai näiden yhdistelmää.
"Idioottimaista"
Idioottimaista, sanoo Antti MTV Uutisten Facebook-sivulle kirjoittamanssaan kommentissa. Hän ei ollut mielipiteensä kanssa yksin, vaan todella moni oli vahvasti numeroiden antamisen kannalla.
Tommin mukaan koulujen toiminta on osa uudistettua tulevaisuutta, jossa kaikki ovat voittajia ja osallistumisesta saa mitalin.
– Voi tulla lapselle järkytyksenä yläasteella huonot numerot, kun ensimmäiset kuusi kouluvuotta on vaan kehuttu ja tsempattu, eikä annettu minkäänlaista konkreettista näyttöä osaamisesta. Siinä on sitten kiva miettiä 9-luokalla miten päästä siihen lukioon mihin haluaisi. Huono juttu ja turhaa stressiä lapsille, kirjoitti puolestaan Joona.
Leif oli sillä kannalla, että numerot valmistavat koululaiset paremmin raadolliseen maailmaan.
– Elämässä joutuu taistelemaan muita vastaan, jos mielii saada esimerkiksi töitä. Kilpailuun pitää totuttaa antamalla palautetta numeroina. Kunnia heille, joille kunnia kuuluu.
Usea numeroiden kannalla oleva kirjoitti niiden antavan oppilaille palautteen selkeämmin. Esimerkiksi Ullan mielestä numeroarvostelu on selkein tapa tulkita osaamista ja kehitystä.
– Jos ei osaa vastata kokeen kysymyksiin, niin saa huonon numeron ja jos osaa, niin saa hyvän. Mikä nyt oli epäselvää, ihmetteli Eetu.
"Sanallinen arvostelu on monipuolisempaa"
Pirjo pitää sanallista arvostelua monipuolisempana arvostelutapana. Hänen mukaansa se kertoo vanhemmille paljon enemmän ja vaatii opettajalta paneutumista.
Johanna oli asiasta täysin samalla kannalla.
– Mitä esimerkiksi englannin kielen arvosana 6 kertoo? Kertooko se missä onnistuit ja missä on kehitettävää?
Myös Mirjan mielestä uudistuksen suunta on hyvä.
– Sanallinen arvostelu on parempi siinä mielessä, että oppilas saa todella tietää kuinka oppiminen on sujunut.
Hän uskoo myös, että opettajilta sanallisesti tullut palaute motivoi heikompiakin oppilaita parempiin suorituksiin.
Tiina kirjoittaa sanallisen arvioinnin toimivan alemmilla luokilla, mutta yläkoulussa numeroarvostelu olisi parempi vaihtoehto.
– Jatko-opintoihin haetaan päättötodistuksen keskiarvolla, joten nuorilla pitää olla aikaa hahmottaa mihin oma keskiarvo riittää. Näin he voivat tarvittaessa korottaa numeroita tavoitellessaan paikkaa haluamastaan lukiosta tai ammatillisen oppilaitoksen linjalta.