Ikoninen F1-vaikuttaja paljasti: Sebastian Vettel oli päätyä McLarenille – valinta kohdistuikin suomalaiskuskiin

26.08332482
ullstein bild - Melzer/ All Over Press
Julkaistu 24.08.2020 09:06
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

Sebastian Vettel on F1-sarjan nelinkertainen maailmanmestari. Vettel niitti menestystä 2010-luvun alussa Red Bullin ratissa. Harva kuitenkin tietää, että Vettel oli päätyä McLarenille – Heikki Kovalaisen sijaan.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Belgian GP suorana 28.-30.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Belgian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Asiasta kertoo ikoninen F1-vaikuttaja Norbert Haug, joka toimi McLaren-Mercedeksen johtotehtävissä 1990- ja 2000-luvulla.

McLaren etsi uutta kuljettajaa itselleen kaudelle 2008, kun espanjalainen Fernando Alonso oli vaihtamassa maisemaa.

Tuolloin F1:ssä oli nähty maistiainen nuoren saksalaisen Sebastian Vettelin kyvyistä.

Vettel oli tehnyt F1-debyyttinsä kaikkien aikojen nuorimpana kuljettajana USA:n GP:ssä vuonna 2007. Samana vuonna hänet nostettiin Toro Rosson toiseksi kisakuljettajaksi.

– Neuvottelin Sebastianin kanssa, kun hän oli Toro Rossolla, Haug paljasti F1-Insiderin haastattelussa.

– Kuka tietää, että miten F1-historia olisi kehkeytynyt, jos olisimme päässeet sopuun. On toki selvää, että kärkitallit neuvottelevat kaikkien kuljettajien kanssa – ainakin jossain vaiheessa. Ja ne, jotka eivät myönnä tuota, pitävät asiat itsellään. Mutta näin se vain menee, Haug jatkoi.

Vettelin sijaan McLaren valitsi toiseksi kuskikseen Heikki Kovalaisen, joka toimi Lewis Hamiltonin tallikaverina kahden kauden ajan.

Vettel puolestaan nostettiin Red Bullin ykköstalliin kaudeksi 2009. Tästä seuraavalla sesongilla alkoi saksalaisen valtakausi F1:n huipulla. Vettel voitti mestaruuden neljällä peräkkäisellä kaudella (2010, -11, -12 ja -13).

Tuoreimmat aiheesta

F1