Erilaiset Ilmaailualan Unionin ja Lentoemäntä - ja Stuerttiyhdistyksen työtaistelutoimet toteutetaan aamu kuuden ja ilta 18 välillä.
Viisas matkustaja menee huomiselle lennolle mukanaan vain käsimatkatavaraa.
– Tällä on erittäin isot vaikutukset nimenomaan matkatavaroihin liittyvien käsittelyjen kautta ja ne voivat sitten omalta osaltaan johtaa siihen, että tulee aikataulumuutoksia ja kenties jopa peruutuksia, Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen sanoo.
Huomenna alkavan lakon syyt ovat monisyiset.
Työntekijäpuolen näkemyksen mukaan Finavia suosii omistamaansa Airprota ja junailee sille uusia töitä.
– Finavia valitsi itsensä, eli Airpron turvatarkastusten tuottajaksi ja nyt on heillä ajatus, että turvatarkastajat alkavat tekemään halpalentoyhtiöiden maapalveluja, Ilmailualan Unionin puheenjohtaja Juhani Haapasaari sanoo.
Haapasaari epäilee, että tällä tavoin Finavia pyrkii eliminoimaan kilpailijat.
Palvelualojen työnantajien mukaan kyse on työehtosopimuskentän yksinkertaistamisesta.
Ilmailualan Unioni ja lentoemäntien ja stuerttien yhdistys haluaa saada pois toimialalta samaan työhön soveltuvat muut työehtosopimukset ja sitä kautta myös muut liitot ja päästä ikään kuin yksin hallitsemaan tätä ilmailualan työehtosopimuskenttää, Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aalto sanoo.
Työnantajapuolelle näyttäytyy pelkkänä järjestöriitana.
– Meidän näkökulmastahan meillä on voimassa oleva työehtosopimus jonka on työntekijäpuolen järjestöjen JHL:n ja Pardian kanssa sovittu ja neuvoteltu ja on lainmukainen ja sitä me noudatamme, Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula sanoo.