Lentoalan työriidan osapuolet käyvät Ilmailualan Unionin (IAU) puheenjohtajan Juhani Haapasaaren mukaan taustakeskusteluja, mutta varsinaisen sovittelun jatkumisen ajankohdasta ei ole vielä tarkempaa tietoa. Haapasaari odottaa, että valtakunnansovittelijan pakeille palataan piakkoin.
IAU näkee, että Airpro vääristää maapalvelualan kilpailua Suomessa maksamalla muun muassa reilusti kilpailijoitaan matalampia palkkoja. Ammattiliiton mielestä muun muassa maa- ja turvatarkastuspalveluja tarjoava yhtiö on hinnoitellut muita edullisemman työehtosopimuksen turvin itselleen käytännössä monopolin maakuntakentille.
Miten pitkälle olette valmiita menemään työtaistelutoimissa jotta riita saadaan ratkaistua?
– Paine on varmasti ihan riittävä eikä enempää tarvita. Olemme nyt siinä tilanteessa, että sovittelu jatkunee ja kaikki osapuolet tekevät taustalla töitä, että siihen päästään, Juhani Haapasaari toteaa.
Mitä toteat matkustajalle, joka ihmettelee, että lentoja perutaan?
– Tässä on kysymyksessä työntekijä- ja työnantajayhdistysten työriita. Niin kauan kun riita ei ratkea, sillä on tietenkin heijastusvaikutuksia.
Millä perusteella lakot ajoitetaan esimerkiksi perjantain kiireiselle iltapäivälle?
– Syynä on vuorojen vaihto ja työvuorojen loppuminen ja alkaminen. Siinä kohtaa on aika luontevaa, jos haluaa lyhyen työnseisauksen. Jos liikenne haluttaisiin pysäyttää kokonaan, toimet olisivat ihan erinäköisiä.
Kenestä riippuu, ettei sovittelupöydässä istuta tälläkin hetkellä?
– Varmaankin työnantajalla asia on enemmän pohdittavana. Taustakeskusteluja käydään koko ajan.
Olitte mukana edellisessä Airprota koskevassa työehtosopimuksessa. Mikä katkaisi tällä kertaa kamelinselän?
– Kävi niin, ettei sopimukseen tullut edes polkua parannuksiin ja jäimme ulos sopimuksesta. Aina kun sopimuksen siirtää vuoden päähän, olemme nähneet, ettei työnantaja aloita sen jälkeen minkäänlaisia neuvotteluita. Luottamus siihen, että neuvotteluprosessi kulkisi jotenkin vapaaehtoisesti, on loppunut.
Maapalveluja koskevan yleissitovan työehtosopimuksen käyttöönotto Airprossa on Haapasaaren mukaan ainoa keino, jolla tilanne saadaan laukaistua. Hän kertoo, että sovittelupöydässä on esitetty myös esimerkiksi siirtymäaikoja parempiin työehtoihin.
Lisäksi IAU on esittänyt neuvotteluissa erilaisia keinoja, joilla esimeriksi pääosan työajastaan turvatarkastajina työskentelevät Airpron työntekijät jäisivät vanhan sopimuksen piiriin. Haapasaaren mukaan yleissitova työehtosopimus on jo käytössä Airpron kilpailijoilla.