Euroopan ilmailuturvallisuudesta vastaava viranomainen EASA on määrännyt Euroopanlaajuisen lentokiellon Super Puma -helikoptereille Norjassa huhtikuun lopussa tapahtuneen kopteriturman vuoksi.
Kielto koskee kahta kopterityyppiä, jotka ovat AS 332L2 ja EC225LP.
Kopterin valmistaja Airbus sanoo tukevansa EASA:n kantaa.
Norja asetti täyden lentokiellon eilen sen jälkeen, kun turmatutkijat olivat löytäneet koneen vaihteistosta osan jossa voi esiintyä vaikeasti löydettävä metallinväsymisilmiö. Myös Britannia on tehnyt samanlaisen päätöksen.
Kaikkiaan 11 matkustajaa ja kaksi lentäjää kuoli Norjassa kun EC225 -mallinen Super Puma syöksyi maahan maan länsirannikolla. Aiemmin Britanniassa vuonna 2012 sattui Super Pumille kaksi onnettomuutta, joissa vaihteiston ongelmat olivat keskeisessä roolissa.
Suomessa käytössä oleva Super Puma -tyyppi erilainen
Myös Suomella on käytössään Super Puma -koptereita.
Vartiolentolaivueen komentaja Antti Pesari kertoo MTV Uutisille, että Suomessa käytössä oleva Super Puma -tyyppi on ominaisuuksiltaan erilainen, kun EASA:n lentokieltoon langettamat mallit.
Rajavartiolaitoksella on käytössään viisi Super Puma AS332 L1 -kopteria, jotka eroavat lentokieltoon asetetuista kopterityypeistä. Merkittävin ero on lentoonlähtöpaino, joka Suomen käyttämillä malleilla on 8,6 tonnia, kun EASA:n lentokiellon alaisilla koptereilla se on 11 tonnia.
- Kopterityypit ovat teknisiltä ratkaisuiltaan hyvin erilaisia. Käyttämällämme kopterilla ei ole ollut vastaavia ongelmia kuin näillä onnettomuuskoptereilla, Pesari sanoo.
Rajavartiolaitoksella jatketaan tilanteen seuraamista.
- Toistaiseksi voimme jatkaa normaalisti. Seuraamme kuitenkin jatkuvasti tilannetta ja jos joko valistaja Airbusin tai EASA:n taholta lentokieltoa laajennetaan koskemaan käyttämäämme konetyyppiä, ilman muuta sitä noudatamme, komentaja Pesari kertoo.