Hämärän ja pimeän aikaan liikuttaessa heijastin auttaa näkymään - jopa seitsemän kertaa niin kaukaa kuin ilman heijastinta.
Liikenneturvan useamman seurannan mukaan joka toiselta suomalaiselta heijastin vielä uupuu*. Valtakunnallisen heijastinpäivän 1. lokakuuta yhteydessä käynnistyvällä kampanjalla Liikenneturva kannustaa polkaisemaan heijastinkauden käyntiin viimeistään nyt.
Liikenneturva testasi viime syksyn pimeillä keleillä, miten heijastimella varustettu ja ilman heijastinta kulkeva kävelijä näkyy kauko- ja lähivaloilla valaisemattomalla alueella. Lähivaloilla heijastimen kanssa kulkeva havaittiin noin seitsemän kertaa niin kaukaa kuin pimeänä liikkuva.
– Tulokset puhuvat selvää kieltä siitä, miten heijastin auttaa havainnoinnissa. Siinä missä heijastimeton havaitaan noin 50 metrin päästä, heijastin voi kertoa vastaantulijasta jo 350 metrin päästä, Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen kuvailee.
Slider
Kaukovaloilla ilman heijastinta liikkuva havaitaan noin 150 metrin päästä, mutta heijastimen tai heijastinliivin kanssa kulkeva näkyy jopa yli 600 metrin päästä. Heijastavan pinnan laajuudesta johtuen heijastinliivien näkyvyys oli ylivoimainen tavallisiin heijastimiin verrattuna. Ero korostui etäisyyden kasvaessa.
Katuvaloista riippumatta heijastin tarpeen myös taajamassa
Pimenevät illat ja aamut tuovat vaikeuksia kävelijöiden havaitsemiseen. Myös sade, sumu ja huurtuneet tai likaiset ikkunat heikentävät esimerkiksi auton kuljettajan näkymää.
– Ei tarvitse olla edes pilkkopimeää, jo hämärä haastaa kävelijöiden havaitsemista. Taajaman katu- ja mainosvalotkin pikemminkin vain vaikeuttavat havainnointia. Heijastin on simppeli, mutta tehokas konsti lisätä havaittavuutta ja auttaa kanssakulkijaa huomaamaan sinut ajoissa, Loikkanen toteaa.
– Näkyvyyden ollessa huono esimerkiksi vesisateen tai sumun takia on luonnollisesti laskettava omaa ajonopeutta niin, että tarvittavan havainnoinnin** ehtii tehdä ajoissa, Loikkanen jatkaa.
Mitä useampia heijastimia käytetään, sen paremmin autoilija näkee pimeässä tai hämärässä kulkevan. Molemmin puolin kiinnitetyt heijastimet auttavat autoilijaa hahmottamaan tiellä kulkijan myös leveyssuunnassa.
*Liikenneturva on tarkkaillut heijastimen käyttöä taajama-alueella pimeän ja hämärän aikaan jo vuodesta 1993. Tuolloin heijastinta käytti joka viides jalankulkija (19 %). Vuonna 2015 heijastinta käytti taajama-alueella 54 prosenttia suomalaisista.
**Onnettomuustietoinstituutin tuore raportti tarkasteli taajamissa tapahtuneita kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia. Jalankulkuonnettomuuksista merkittävä osa sattui pimeän aikaan. Onnettomuuksien taustalta löytyi usein havaintovirheitä. Valtaosassa onnettomuuksista moottoriajoneuvon kuljettaja ei havainnut toista osapuolta lainkaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.