Autokauppa on hyvin tyypillinen kuluttajariidan aihe. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan on aiempaa yleisempää, että korvauksia vaativa osapuoli on kuluttajan vaihtoauton ostanut autoliike.
MTV Uutiset pyysi Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) dataa siitä, kuinka paljon autoliikkeistä on tullut sille yhteydenottoja viime vuosina.
Viime vuonna yhteydenottoja tuli yhteensä 8 465 kappaletta, mikä oli merkittävästi vähemmän kuin edellisvuonna. On kuitenkin syytä huomioida, että koronaviruspandemian hyydyttämä uusien autojen kauppa notkahti viime vuonna lähes tämän vuosituhannen pohjalukemiin.
Suomessa uusia henkilöautoja pantiin kilpien väliin vuonna 2020 vain 96 415 kappaletta, mikä merkitsi yli 15 prosentin laskua vuodesta 2019. Vähemmän ensirekisteröintejä koko 2000-luvulla on tehty vain finanssikriisivuonna 2009.
Lue myös: Oletko ikinä miettinyt, kuinka paljon Suomessa myydään käytettyjä autoja verrattuna uusiin? Tässä vastaus
Henkilöautojen kauppaa koskevat yhteydenotot KKV:lle vuosina 2016–2020 (kpl)
- 2016: 10 936
- 2017: 10 888
- 2018: 10 465
- 2019: 10 297
- 2020: 8 465
Luvuissa on mukana myös tapaukset, joissa ilmoittajalla itsellään ei ole ollut varsinaista ongelmaa minkään yrityksen kanssa, vaan hän on halunnut tuoda kuluttaja-asiamiehen tietoon jonkin tiettyyn yritykseen liittyvän epäkohdan yleisemmällä tasolla. Tällaisen yhteydenoton syynä on voinut olla esimerkiksi autoliikkeen mainonta tai jokin yksittäinen asia sopimusehdoissa.
Yleistyvä ilmiö: Myös autoliike voi vaatia hyvitystä kuluttajalta
Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala huomauttaa, että alta löytyvissä yrityskohtaisissa luvuissa on mukana myös sellaisia tapauksia, joissa autoliike on vaatinut hyvitystä kuluttajan antamasta vaihtoautosta.
– Niissäkin kuluttaja on yleensä se, joka kääntyy kuluttajaneuvonnan puoleen kysellen autoliikkeen vaatimusten oikeutuksesta tai kohtuullisuudesta, Marttala toteaa MTV Uutisille.
Hänen mukaansa ilmiö vaikuttaa yleistyvän.
– Olisi hyvä että kuluttajatkin tiedostaisivat tällaisen mahdollisuuden jo auton vaihtoa suunnitellessaan ja mahdollisesti voisivat välttää harmit ennalta, Marttala kertoo.
Luvuissa ovat mukana sekä uusien että käytettyjen autojen kauppaa koskevat tapaukset.
Lue myös: Näistä autoliikkeistä tehdään eniten valituksia – yksi on ihan omissa sfääreissään: "Mikään muu ei selitä"
Autoliikkeet, joista KKV sai eniten yhteydenottoja vuonna 2020 (kpl)
- Kamux Oyj, 1 061
- Suomen Autokauppa Oy (Saka), 681
- Rinta-Joupin Autoliike Oy, 357
- Jarmo Rinta-Jouppi Oy, 253
- Delta Auto Oy, 194
- Länsiauto Oy, 191
- Autokeskus Oy, 165
- Autollecom Oy, 163
- Autotalo Laakkonen Oy, 154
- Bilar99e Oy, 150
- Mezzoforte Oy Huutokaupat.com, 111
- Käyttöauto Oy, 107
- K Caara Oy, 95
- Veljekset Laakkonen Oy, 93
- Wetteri Oy, 90
- Bemax Oy, 86
- Pörhön Autoliike Oy, 84