Sunnuntaina Imolassa ajetussa F1-osakilpailussa nähtiin turva-autojakson aikana poikkeuksellinen vaaratilanne.
LUE MYÖS: Toto Wolff otti kantaa Lewis Hamiltonin kohua herättäneeseen lausuntoon – kommentoi myös omaa tulevaisuuttaan
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen raivoisa reaktio tiimiradiossa paljasti todelliset tunteet – tieto turva-autosta lennätti kirosanan selvällä suomen kielellä
Turva-auto tuli radalle kilpailun 51. kierroksella, kun Red Bullin Max Verstappenin oikea takarengas hajosi ja hollantilainen ajautui hiekalle viitosmutkassa.
Kilpailussa 10. sijalla olleesta Williamsin George Russellista tuli ensimmäinen kuljettaja turva-auton takana, ja hänen taakseen asettuivat järjestyksessä muut kierroksella ohitetut, Alfa Romeon Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi, Williamsin Nicholas Latifi sekä Haasin Romain Grosjean.
51. kierroksella varikolla käynyt Ferrarin Sebastian Vettel ja kierrosta myöhemmin pysähtynyt Racing Pointin Lance Stroll putosivat vielä tämän viisikon taakse.
53. kierroksella Russell ajoi turva-auton perästä seinään radan 11. mutkassa, ja kaksi kierrosta myöhemmin, pian sen jälkeen kun autoletka oli ohittanut Russellin ulosajopaikan, Räikkönen ja kumppanit päästettiin turva-auton ohi ajamaan itsensä joukon hännille, samalle kierrokselle muiden kanssa.
Russellin auto oli jo tässä vaiheessa saatu siirrettyä pois, mutta radan reunassa ja nurmialueella oli vielä paljon romua ja ratavirkailijoita niitä siistimässä.
Seuraavalla kierroksella Russellin ulosajopaikkaa lähestyessään Räikkönen näki tuplana heilutetut keltaiset liput ja hidasti vauhtiaan tullessaan 11. mutkaan, jossa oli edelleen ratavirkailijoita siistimässä brittikuskin ulosajon jälkiä. Räikkösen takana ajanut Giovinazzi toimi täysin samoin kuin tallikaverinsa.
Seuraavina tulivat Latifi ja Grosjean, ja ainakin Grosjeania varoitettiin keltaisista lipuista jo kahdeksannessa mutkassa. He molemmat hidastivat huomattavasti myöhemmin kuin Räikkönen.
– Okei, aika vaarallista, että ratavirkailijat ovat yhä radalla, Grosjean sanoi kisainsinöörilleen.
Vettelillä oli varikkokäyntinsä vuoksi tyhjää ilmaa edessään, joten hän ajoi 11. mutkaa lähestyessään kovalla vauhdilla. Ferrarin varikkomuuri ei varoittanut kuljettajaansa, ja Vettel hiljensi vasta nähdessään ihmisiä radalla.
– Kehottakaa muita varomaan, täällä on ratavirkailijoita, Vettel raportoi tiimiradioon.
Viimeisenä ajaneella Strollilla oli kaikkein kovin kiire saada muut kiinni. Hän ohitti turva-auton 56. kierroksella juuri ennen radan viidettä mutkaa, ja kaksi mutkaa myöhemmin hän sai kisainsinööriltään käskyn pitää kiirettä.
Stroll painoi täydellä höyryllä eteenpäin, eikä huomannut keltaisia lippuja. Hän hidasti vauhtiaan vasta siinä vaiheessa, kun oli jo ensimmäisten radalla olleiden ihmisten kohdalla.
Tämä läheltä piti -tilanne on puhuttanut sosiaalisessa mediassa. Autosportin F1-toimittaja Luke Smith jakoi Twitter-tilillään Reddit-käyttäjän julkaiseman videon. Redditissä on julkaistu videot myös Räikkösen, Grosjeanin ja Vettelin tilanteista.
Kilpailusääntöjen mukaan kierroksella ohitetut kuljettajat saavat ohittaa turva-auton vasta sitten, kun kilpailunjohtaja on lähettänyt viestijärjestelmän kautta talleille luvan ohittamiseen. Jos kilpailunjohtaja katsoo, että olosuhteet eivät ole turvalliset ohittamiselle, tästäkin ilmoitetaan viestijärjestelmän kautta.
Kilpailunjohtaja Michael Masin päätöstä antaa kierroksella ohitetuille lupa turva-auton ohittamiseen on ihmetelty, sillä yleensä lupa annettaan vasta silloin, kun radalla ei ole enää ihmisiä.